БІОГРАФІЯ ЛІ БО (705—762)
618 року в Китаї починається правління династії Тан, котре тривало майже
триста років. Внаслідок об'єднання ворогуючих між собою князівств було
створено могутню танську державу.
Доти небачена широта спілкування із зовнішнім світом сприяло знайомству
з різними досі незнайомими для Китаю релігійними поглядами. Ця широта
сприяла релігійному терпінню, а разом з ним і свободі висловлення думок.
Традиційна повага до літератури набула практичного характеру: одним із
головних предметів на екзаменах на чиновничі посади була поезія. Поезія
усіляко заохочувалася нерідко правителями країни, які самі писали вірші,
У політику і літературу прийшли вихідці з сімей середніх і дрібномаєтних
землевласників, котрі виросли в селах і були більш близькі до народу,
ніж стара аристократична верхівка. Це не могло не вплинути на
літературу.
Світогляд танського літератора набагато розширився. Життєвий досвід
поета вже не обмежувався рідним селищем і недалеким містечком, а
охоплював велику країну з неоднаковими умовами життя в різних її
куточках. Поет, який усе частіше був державним чиновником, і своєю
службою, і творчістю змушений був брати участь у житті країни.
Коли ми звертаємося до танської літератури, передусім ми говоримо про
ліричну поезію. Вона продовжила й розвила великі досягнення минулого й
піднялася на небувалу височінь.
Долаючи внутрішню порожнечу та квітчастість віршів V— VI століть, перші
танські поети хоча й були носіями цих вад, але на їхню творчість вже
лягла печатка нового: майбутня простота форми й глибина поетичної думки.
У танські часи переживали свій розквіт п'яти і семисловні вірші з
двохрядковою строфою, з обумовленим чергуванням тонів, з єдиною римою.
Вони дали велику можливість застосуванню в поезії розмовної мови.
Новаторство танської поезії поєднувалося з традиційністю зображальних
засобів і висловлювалося не тільки у відкритті нової, але — часто — в
поглибленні звичної теми. Гори й ріки, застава та місяць, мандрівник,
верба й весна — все це існувало й розвивалось у китайській поезії з
давніх-давен, і все це набувало протягом століть нову забарвленість. У
русі поезії від піднесеності до повсякденності й конкретності
відобразився той генеральний напрямок поезії танського часу, на якому
були досягнуті найбільші її перемоги.
На початку танської поезії стояли такі видатні майстри, як Ван Бо, Лу
Чжао-лінь, Чень Цзі-ан, Мен Хао-жань, Гао Ші та інші. Окрім «тихої»
поезії того часу була й інша — поезія битв і мандрів, яка зображувала
людину в неспокійних, бурхливих обставинах. Кожен із цих різних поетів
так чи інакше передував творчості своїх геніальних сучасників— Лі Бо та
Ду Фу.
Лі Бо, відомий поет давнього Китаю, народився у 701 році, був родом з
теперішньої провінції Сичуань. Китайські біографи зображують Лі Бо
геніальним безумцем, який черпає своє натхнення в келиху з вином, у
товаристві інших поетів, які утворюють поетичну співдружність спочатку з
шести членів («Шестеро мудрих з Бамбукового потоку»), а потім з восьми
місяця, дружби, природи в цілому. Найбільш видатні твори Лі Бо:
«Розмірений, чистий наспів», «Віяння давнини», «Самотньо співаю під
місяцем», і класичний зразок прози: «Весняне бенкетування в персиковому
саду», а також численні чотиривірші.
Окремі твори Лі Бо перекладені головними європейськими мовами.
|