Вікіурок: Природа й населення Давньої Греції (всесвітня історія, 6 клас)

Тема : Природа й населення Давньої Греції.

Мета: Створити мотиваційну основу для вивчення історії Давньої Греції та забезпечити в ході уроку засвоєння знань про природно-географічні йкліматичні умови Греції, про основні заняття та повсякденне життя стародавніх греків, розвивати дослідницькі вміння (спостереження, аналіз, узагальнення), формувати уміння працювати з картою , визначати та пояснювати історичні поняття, сприяти вихованню в учнів свідомого ставлення до вивчення історії, розвитку допитливості, потягу до знань
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням елементів технології мультимедіа

Обладнання: підручник, історичні карти, ілюстрації, відеоролики, мультимедійна презентація

Хід уроку:

  1. Організація навчальної діяльності.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  • Колесо історії
  1. 2,5 млн років тому – поява першої пралюдини 1
  2. 1 млн років тому – поява першої людини на Україні 2
  3. 4-3 тис. до н.е – існування Трипільської культури 3
  4. 4 тис. до н.е – поява перших цивілізацій у Межиріччі
  5. Близько 3000 р. до н.е. – поява обєднаної єгипетської держави 4
  6. 18 ст. до н.е – поява Законів Хаммурапі 5
  7. 612 р. до н.е – Ассирія припинила своє існування
  8. 550 р. до н.е – виникнення Перської держави
  • Понятійна розминка
     
  1. Назвати періоди розвитку суспільства 6
  2. Колонізація- 8
  3. Піраміда-це
  4. Імперія-це
  5. Метеріал для письма у давніх єгиптян
  6. Відтворююче господарство – це 9 10 – привл 12 - імперія
  7. Релігія – це 11
  8. Цивілізація- 7

 

  • Робота з картою:
  1. Показати державу, яка стала імперією внаслідок жорстоких завоювань, а нині така держава не існує.
  2. Показати та назвати річки, де виникли перші поселення у Передній Азії

 

  • Робота з лінією часу
  • Яка подія вважається початком нашого літочислення?

 

  1. 1792 р. до н.е.— початок правління Хаммурапі;
  2. 3000 р. до н.е.— виникнення єдиної Єгипетської держави;
  3. Порахувати скільки років пройшло між цими подіями.
  4. Скільки часу пройшло від року падіння Ассирії (612 р. До н.е) до 2017 року? (2629)
  • Для допитиливих

1.Цар Хаммурапі запровадив єдині для всієї Вавилонської дер­жави закони. Вони були суворими, навіть жорстокими.? Чи потрібні закони в людському суспільстві?

2. Чим уславились фінікійці?

 

  1. Етап орієнтації
  • Отже, історію яких країн ми закінчили вивчати?
  • Назвіть найголовніші особливості природних умов країн Стародавнього Сходу, де утворилися перші держави. Як вони вплинули на заняття населення?

 

  1. Етап визначення мети.
    Сьогодні Колесо історії перенесе нас до Європи, в Античний світ.
    Сподіваюся, що ви вже готові до початку уроку. Пропоную вам не лише пасивно спостерігати за уроком, а дати роботу своїм думкам. Ну й звісно, ми продовжимо розвивати навички роботи з україномовною інтернет-енциклопедією Вікіпедією та істричною картою
  2. Етап організації і виконання плану роботи
  • Вступне слово вчителя

Отже, прозвучав новий термін «Античність». Куди ми зазвичай звертаємось, коли чуємо нові терміни або хочемо щось цікаве прочитати?

  • Робота з Вікіпедією

Знайти статтю «Античність» (https://uk.wikipedia.org/w/index.php?curid=29425)

 

1 група Знайти визначення даного поняття

2 група Знайти етимологію (походження даного поняття)

3 група Знайти періодизацію Античності.

 

  • Перегляд відеоролика «Античність»
  • Робота зі схемою (Слайд)

 

Отже, назва «Античність» походить від латинського слова, що значить "стародавня". І розпочнемо ми подорож Античністю із першого періоду - Давня Греція.

  • А з чим для вас асоціюється Давня Греція?

 

  • Робота з Вікіпедією: портал «Греція»

 

  • Відшукати рубрику «Чи знаєте ви, що» й познайомитись із цікавою інфомацією про Грецію.
  • Чи зацікавила вас ця країна?

 

  • Слово вчителя

Важко перелічити за такий короткий час все те, чим ми завдячуємо давнім грекам:

• Греки дали людству новий принцип побудови держави. Саме в Греції людина вперше по-справжньому відчула і зрозуміла, що таке свобода. Звичайно, не всі в Греції користувалися цією свободою. Чому, ви дізнаєтеся на наступних уроках.

• До нас дійшла лише невелика частка культурної спадщини стародавніх греків, але навіть ті нечисленні пам'ятки літератури, мистецтва, архітектури, які пережили тисячоліття і збереглися до наших днів, вражають нас своєю красою та досконалістю. (Стародавній Акрополь)

Сотні туристів приїздять помилуватися майже зруйнованим храмом Парфеноном.

Досі літературознавці ведуть суперечки про творчість легендарного Гомера, а на сценах театрів ідуть трагедії Есхіла, Софокла та Еврипіда.

Досі сміються люди над байками Езопа.

• Згадайте лишень відомі вам науки: математику, географію, історію, фізику, філософію, астрономію, зоологію, ботаніку – усі вони виникли в Стародавній Греції. І назви цих наук походять з грецької мови. Взагалі, грецькі слова зустрічаються в мовах усього світу. (н-д)

• Саме Греція є батьківщиною Олімпійських ігор.

Це тільки маленька частинка, яка дісталась нам від давніх греків. Ось чому так важливо знати історію Давньої Греції.

  • Еврестичне питання

З чого ж ми розпочнемо вивчати історію Давньої Греції? Чому?

  1. Запис теми уроку
  • Розповідь вчителя

Якщо сісти на корабель і пливти з того місця, де Ніл впадає в Середземне море на ПН-Сх, то ми потрапимо до Греції. Так цю країну пізніше назвали завойовники-римляни. А населення, що в давнину тут проживало називало свою землю Елладою . Себе вони називали еллінами. Греція в ,основному, розташована на Балканському півострові, в Південній Європі. Це перша європейська країна, до вивчення якої ми приступаєм.

 

  • Перегляд відеоролика «Природньо-географічні умови Давньої Греції»
  • Слово вчителя

 

Отже, Греція з усіх боків, крім північної, оточена морем. На заході омивається водами Іонічного моря, на півдні — Середземного, на сході — Егейського моря. Загальна довжина берегової лінії — 15 021 км. Греція складається з материкової (області Аттика, Пелопоннес, Центральна Греція, Фессалія, Епір, Македонія та Фракія) та острівної частин, загальною площею 131 990 км². Найбільші острови Греції — Крит, Родос та інші.
Це цікаво знати!
Острови в Егейському морі розташовані дуже близько один до одного. З одного острова можна побачити сусідній.

В житті греків море відгравало величезну роль. Ще дітьми греки вчилися плавати, гребти, ставити парус, боротися з хвилями. Греки стали морським народом. Море виховало їх мужніми, хоробрими, наполегливими. Вони будували кораблі, схожі на великі дерев'яні човни і мали щоглу з вітрилом. Екіпаж корабля був досить численний: уздовж бортів сиділо 50 веслярів, на кормі стояв керманич (стерновий), який керував кораблем за допомогою великого весла.


Греція – гориста країна. Гірські хребти перетинають її вздовж і впоперек. Найвища гора Греції - Олімп розташована в північно-східній частині країни. Греки ніколи не піднімалися на вкриту снігом вершину Олімпу, і вони вірили, що там розташовані палаци богів. Кам'янисті схили гір голі або вкриті кущами і низькорослими деревами. В горах водились кабани, ведмеді, вовки і навіть леви. Хижаки нападали на пастухів і худобу, навіть спускались на поля. Було багато отруйних змій.

  • Пригадай!

Пригадайте, де вже ми з вами чули розповіді греків про те, як різноманітні чудовища нападали на людей, нищили їхні посіви?

Тому життя греків було небезпечним, як і життя єгиптян. В горах багато корисних копалин: руди - залізна (у багатьох місцях країни), мідна (острів Евбея), і срібна (південь Аттики); великі запаси глини та різноманітні породи каменю та мармуру, оскільки він широко використовувався в архітектурі та скульптурі.
Увесь півострів поділявся горами на: Північну Грецію(Фесалія, Епір, Македонія)
Середньо Грецію(Беотія, Етоліфя, Локрида, Аттика)
Південну Грецію-півострів Пелопонес(Мессенія, Лаконіка, Аркадія, Ахайя)

  • Робота з картою

Півострови – Балканський, Пелопоннес та Малу Азію,; найбільші острови –Родос, Крит; моря – Середземне, Егейське. Іонічне; Гора - Олімп

  • Робота з контурною картою
    Позначити на карті географічні об’єкти

В Греції немає великих повноводних річок, таких як Ніл, Тигр та Євфрат. Зате коли в березні в горах тане сніг, гірські ріки переповнюються водою, бурлять, підійдеш близько - не почуєш власного голосу Небезпечно переправлятися через неї і зовсім небезпечно пливти по ній на човні. Але вже у травні ріки міліють, замість бурхливої річки – маленький струмочок тече. І цей струмочок можна пройти, не замочивши сандалі. В Греції дуже мало родючих земель, грунти бідні, кам ' янисті.

  • Коло думок
  • Які природньо-географічні умови ми можемо визначити в Греції?
  • Робота з таблицею

Природньо-географічні умови, які ми визначили розділити на сприятливі і несприятливі.

Сприятливі умови Несприятливі умови

Близькість морів
Переважаюча гориста місцевість, відсутність родючих грунтів
М ' який теплий клімат
Часті засухи
Багато островів, зручні затоки

Корисні копалини

  • Прогнозована діяльність

Який висновок стосовно занять давніх греків можна зробити? (Греція – бідна країна, в давнину не могла забезпечити себе хлібом. Зате її умови сприяли розвитку ремесел, мореплавства, рибальства.
Під час роботи в групах вияснимо, чи правильні висновки ми зробили?

  • Робота з пам»яткою «Як правильно обговорювати історичні запитання»
  • Уважно слухай відповідь товариша.
  • Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності
  • Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною

 

  • Робота в групах «Заняття давніх греків»

Уявимо себе відважними мандрівниками і помандруємо за такими напрямками:

1 група Землеробство, ремесло
2 група Скотарство
3 група Мореплавство, торгівля.

 

  • Робота з підучником
  • Одним із видом ремісництва – було гончарство. Розгляньте вази на малюнку. Яку особливість у способі розпису ви побачили?
  • Понятійна хвилинка
  • Слово вчителя

У III-II тис. до н.е. з півночі на Балканський півострів вторглися племена ахейців. Поступово вони захопили не тільки континентальну Грецію, а й острови Егейського моря. Наприкінці II тис., так само з півночі, в Елладу прийшли дорійці. Вони відзначалися надзвичайною агресивністю та жорстокістю.

Так відбувалось становлення грецького суспільства. До IX століття Грецію населяли племена: еолійці — Північну Грецію, дорійці — Середню Грецію і східний Пелопоннес, іонійці — Аттику, ахейці. Давні народи, які населяли територію Греції, а також прийшлі ахейці й дорійці утворили єдиний народ, який і дістав назву «греки».

 

  • Робота з Вікіпедією «Населення Давньої Греції»
  • Знайти кроткі відомості про ахейців, дорійців, іонійців, еолійців
  • Робота зі схемою «Населення Давньої Греції»

 

Етап контрольно – оцінювальний.

  • «Три речення» -
    Всього трьома реченнями узагальнити матеріал сьогоднішнього уроку. Консультація :
    а/ про що дізналися зі слів учителя;
    б/ яку інформацію здобули з мультимедійного показу;
    в/ які питання з ' ясували, працюючи в групах.
  • «Хто останній»
    Називати по-черзі назви геграфічних обєктів, племен, нових термінів слів. Виграє той, хто назве останній.
  • Коло думок
  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?.
  1. Підсумок уроку.

МИКОЛА ЗЕРОВ

Класики

Ви вже давно ступили за порiг

Життя земного, лiрники-пiвбоги

I голос ваш — рапсодiї й еклоги —

Дзвенять у тьмi Аїдових дорiг.

 

I чорний сум, безмовний жаль налiг

На берег наш, на скитськi перелоги —

Невже повiк не знайдете спромоги

Навiдатись на наш пiвнiчний снiг?

 

 

  1. Домашнє завдання

 

Чит. Параграф 24, записи зошита.
Завд. В к. карті.

Для допитливи: Порівняти географічне положення та природні умови Давнього Єгипту.
 

 

 

Категорія: Вікіуроки | Додав: uthitel (23.01.2018)
Переглядів: 739 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]