Жан де Лафонтен. Байка «Зачумлені звірі».

Жан де Лафонтен. Байка «Зачумлені звірі».

Мета: ознайомити учнів із байкою Жана де Лафонтена; розкрити її алегоричний зміст;

розвивати логічне мислення, навички виразного читання, зв'язного мовлення; виховувати у школярів високоморальні риси.

Обладнання: портрет письменника; виставка книг французьких просвітителів; ілюстрації до байки (на вибір учителя).

 

Геть байку роздягай клятущі догола, Тоді побачили, що Правда то була.

І.Красцький

І. Організація навчальної діяльності
ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

Робота біля дошки «Відтворити схему «Будова байки» 2) Вікторина

1. Байка - (Коротке, віршоване алегоричне оповідання, в якому закладено повчальний зміст)

  1. Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки. (Давня Греція.)

3. Основоположник жанру байки (Езоп.)

4. Частина байки, в якій розповідається про події. (Оповідна.)

5. Частина байки, в якій міститься повчання. (Мораль.)

6. Алегорія. - (Відображення одного предмета через інший)

7. Замаскований спосіб передачі думок. (Алегорична мова.)

8. Пригадати одну з легенд про Езопа.

ІІІ. Етап орієнтації

- Чому ми й до цього часу згадуємо байки Езопа?

4. Етап визначення мети.

Представник доби XVIII століття у літературі має назву доби Просвітництва. У цей час зросла роль знань. Найвищими законами життя стають закони розуму. Письменники, філософи, вчені вважали, що несуть людям світло нової істини. Недарма їх називали просвітителями. Одним із них був і письменник Жан де Лафонтен.

5. Етап проекту

• Вступне слово вчителя.

— Ж. де Лафонтен народився у 1621 р. у Шато Т'єрі в сім'ї чиновника. Навчався в сільській школі, потім у коледжі в Реймсі, де вивчав право: Лафонтен писати твори почав пізно, коли йому виповнилося 33 роки. Окрім байок, він написав трагедії, комедії, оди, послання, рома­ни, пісні, віршовані новели.

За життя видав 12 збірок байок, для яких черпав ідеї у своїх попередників — Езопа, Федра, , спирався на традиції тваринного епосу «Роман про Ренара».

Був членом Французької академії, але в аристократичних колах займав місце напівгостя, напівслуги, напівблазня. Сучасники свідчать, що в житті він був людиною простодушною, неуважною, забудькуватою. Так, представлений королю, аудієнції з яким він просив, щоб подарувати йому книжку своїх віршів, Лафонтен змушений був зізнатися, що книжку забув удома.

Коли Лафонтен помирав, до нього прийшов священик, щоб відпустити гріхи, але став, вимагати дарчої на користь церкви «Отче, в мене за душею немає й сантима, — зажурено відповів поет, — а втім, незабаром повинна вийти друком книжка моїх віршованих новел, візьми 100 екземплярів і продай їх», — лукаво додав він.

Поет написав 238 байок. Персонажами його віршованих мініатюр були звірі, птахи, рослини, люди. Майже всі запозичені сюжети були поштовхом для створення власної ідейно-художньої концепції.

  • Бесіда

— Що ви дізнались про життя та творчість Ж. де Лафонтена,

— Чому перші збірки автор називав «Езопові байки, розказані віршами Лафонтена»? (У байках Езопа черпав ідеї; вбачав в байці, як і його попередник, саме повчальне дидактичне начало).

  • Читання байки «Зачумлені звірі» вчителем
  • Словникова робота

— Чи всі слова були зрозумілі?

Паршивий — 1. Покритий паршою — заразною шкіряною хворобою. Негідний.

Коростявий — 1. Покритий коростою — гнійними розчухами шкіри.

Чума - хвороба

Зачумлені - хворі

  • Бесіда з елементами аналізу

- Яке враження на вас справила байка?

  • Назвіть головних персонажів байки. (Лісові звірі: Лев, Лисиця, Осел, Вовк.)

- Яке лихо трапилося з лісовими звірами? (« Чума косила звірину»)

- Як почували себе звірі в умовах чуми?

- Навіщо Лев скликав раду? (Щоб обрати найбільшого грішника і принести його в жертву, щоб зупинити чуму.)

Чи справжнім грішником, на вашу думку, є Лев? (Так, він з'їв не тільки багато овець, але й пастухів.) ,

  • Як Лис виправдовує Лева? («Ви, ївши тих дурних овець, їм честь велику виявляли. А що до пастухів який то гріх? Вони нам стільки дозволяли, Що краще б їх поїсти всіх»)

- Чому Лис виправдовує Лева? (Тому що Лев цар звірів)

- Чи були гріхи в інших звірів і чи служило це їм провиною?

- У чому полягає гріх Осла? (Він ущипнув зелененької травки) Чи був Осел найбільшим грішником у лісі? (Ні, він навіть не був хижаком)

- Чому ж саме його лісова громада вирішила принести у жертву? (Осел найбеззахисніший від усіх звірів)

- Яка мораль байки? («Отак і в нас: є гроші —маєш право, Немає — то під суд іди»

- Байкар пише: «Отак і в нас: є гроші — маєш право, Немає — то під суд іди». Кого має на увазі автор? (Звичайно, людей, у житті яких панують жорстокі й ниці закони.)

- У чому полягає алегорія твору? (Не тільки в тому, що розповідається про життя людей. Алегоричним є й образ чуми. Чума — це гроші, страшна влада яких засмоктує людину, калічить її душу, потьмарює розум.)

- Як у байку вводяться соціальні мотиви? (Осел бідний, він не має грошей, тому й винен.)

- Чому байка називається «Зачумлені звірі»? (Герої байки засліплені блиском золота, яке дає право на життя у цьому світі.)

  • Пантоміма

Вийти на клас і зобразити якогось звіра, а клас повинен відгадати?

  • Читання байки в ролях

З якою інтонацією потрібно читати слова лева? Лиса? Осла? Автора?

  • Асоціативний ланцюжок

З'ясувати , які людські вади чи якості заховані за образами звірів ,

Лев - цар звірів, сила

Лис-хитрість

Тигри - улесливість, зневага до закону

Осел - беззахисність, чесність.

  • Дослідницька робота

- Доведіть, що даний твір байка

- Що нового, порівнюючи з байками Езопа, з'являється у Лафонтена? (Більша кількість дійових осіб, більше діалогів – віршована форма,,соціальні мотиви.

7. Етап контрольно-оцінювальний

• Що ви дізналися про Ж. де Лафонтена?

• У якого з байкарів поет запозичував сюжети? (Езоп,))

Скільки байок було написано поетом? (238)

• Які недоліки людей і суспільства викриває Лафонтен у байці «Зачумлені звірі»? (Лицемірство, хижість, брехливість людей, несправедливість суспільства, в якому все вирішує соціальне становище людини і кількість грошей у неї)

Якою «чумою» вражені звірі? (Йдеться не тільки про небезпечну хворобу, але й про лицемірство, нечесність, свавілля)

  • Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте зміст епіграфа?

2)Чи актуальні проблеми, порушені у байці «Зачумлені звірі»? Висловіть власну думку з цього приводу.

  • Складання сенкану

«Сенкан»

Цей вид роботи використовується як інструмент, щоб спонукати учня до розмірковування над темою, П'ятирядковий неримований вірш складається з одинадцяти слів.

Алгоритм роботи

У першому рядку записується одне слово, іменник, який є темою сенкану. У другому — записуються два слова, прикметники, які є означеннями теми.

У третьому — учні записують три слова, дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов'язану з темою.

У четвертому — записується фраза, якою висловлюється розуміння теми (чи ставлення до теми). Фраза складається з чотирьох слів.

У п'ятому — записується одне слово, іменник — синонім (висновок) до теми.

  • Рефлексія «Сьогодні на уроці» :

Сьогоднішня тема пов'язана з моїм досвідом тим, що...

  • Вільне письмо»

- Дана стратегія допомагає зібрати докупи свої думки через записування їх без зупинки.

- Алгоритм роботи

- Для роботи за стратегією виділяється 5—10 хвилин. Протягом цього часу учень записує свої думки щодо визначеної теми, не відриваючи ручки від аркуша паперу чи зошита. До уваги не беруться помилки, стиль. Суть роботи полягає в тому, щоб допомогти учням зафіксувати свої емоції, не соромлячись їх і не боячись їхнього існування.

Отже, на уроці ми з'ясували, що людина повинна мати свою думку, поважати слабших за себе. І саме головне , що людина повинна завжди залишатися собою. То ж ніколи не ^будьте зачумленими.

9 Домашнє завдання

- Навчатись виразно читати байку

- Намалювати ілюстрації до байки

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури | Додав: uthitel (29.12.2018)
Переглядів: 3297 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]