Тема. Ш. Перро. Казка «Попелюшка».

Тема. Ш. Перро. Казка «Попелюшка».

Мета: ознайомити зі змістом твору; допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст казки; роз­вивати навички виразного читання, переказу основних епізодів казкової історії; виховувати на прикладі характеру головної героїні кращі людські якості.

Обладнання: портрет письменника, збірка його казок, ілю­страції до твору.

Теорія літератури: літературна казка, герої твору (образи, персо­нажі).

Лише той красивий і обличчям і душею,
хто добра іншому бажає

УНТ

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності школярів «Казки Шарля Перро»

Трохи більше 300 років тому, в 1697 році, у Франції вийшла в світ чудова книга під назвою "Казки моєї матінки Гуски, або Історії і казки минулих часів з повчаннями". Книга, в якій було зібрано вісім казок, була присвячена одній з принцес французького королівського будинку.

Не дивлячись на довгу, пишну і нудну назву книга виявилася дуже цікавою. І незабаром услід за принцесою багато-багато дітей і дорослих дізналися дивні і повчальні історії про працелюбну Попелюшку і про хитромудрого Кота в чоботях, про меткого Хлопчика-мізинчика і про жорстокосердного чоловіка по прізвиську Синя Борода, про нещасну принцесу, яка вкололась веретеном і проспала довгих 100 років. Всі ці народні казки вже були відомі, але автор "Казок матінки Гуски" переказав їх так цікаво і дотепно, що це сподобалося навіть витонченим придворним короля Людовика XIV.

Автором цієї збірки був відомий письменник, член Французької Академії Шарль Перро, видний королівський чиновник. Коли Шарль Перро вирішив опублікувати "Казки матінки Гуски", йому було вже 69 років. Побоюючись кепкувань - адже Перро вважало свої казки просто милою дрібницею, не більше - він не вирішився поставити своє ім'я на збірці, тому книга вийшла в світ під ім'ям сина письменника - Д'арманкура, якому було у той час одинадцять років.

Але так вийшло, що саме ця книга, якою автор посоромився дати своє ім'я, принесла йому всесвітню славу. Збірка казок мала приголомшуючий успіх, і незабаром з'явилося повторне видання, куди Шарль Перро додав ще три віршовані казки.

У Росії особливо відомо сім казок з цієї збірки: "Червона Шапочка", "Кіт в чоботях", "Попелюшка", "Хлопчик з пальчик", "Осляча шкура", "Спляча красуня", "Синя борода". А чи всі ці казки ти знаєш?

ІІ. Вивчення нового матеріалу

  • Казкова вікторина «Чи знаємо ми казки Ш.Перро
  • Слово вчителя

— З давніх часів і до сьогодні люди мріяли та мріють про справедливість, про те, щоб добро завжди винагороджувалося, а ті, в кого благородне серце, золоті руки й світла, незлостива душа, отримували в .житті щастя. Ці мрії відображувалися в казках, і одна з них — казка французького письменника «Попелюшка».

  • Словникова робота

Удівець — чоловік, у якого померла жінка;

чванлива — яка зневажає, презирливо ставиться до інших, удає із себе особу, поважнішу за інших; мачуха — нерідна мати;

пасербиця — нерідна дочка

лихий — злий;

лахміття — подертий, зношений одяг;

пишні шати — гарне, дороге вбрання, одяг;

карета — критий візок, у котрий запрягали коней;

ґанок — вхідні східці (рос. крьільцо);

не маючи гадки — не знаючи й не підозрюючи;

кучер — той, хто керує каретою, поганяє коней;

щур — гризун (рос. криса);

строкаті лівреї — різнобарвний одяг у слуг;

овва — вигук здивування, інколи обурення;

фанфари — труби, музичний інструмент;

уклякли — застигли нерухомо.

  • Робота над текстом казки

- А тепер звернімося до імені героїні — Попелюшка. Як ви його розумієте?

• Зазирнемо до Словника української мови, наприклад, Бориса Грінченка.

Попіл — продукт згоряння дерева, вугілля та інших горючих матеріалів (рос. зола).

Попільна, попелище — місце, куди викидають попіл або куди він зсипається.

Попелюх — казковий герой, який у молодості сидів на попелі, а потім здійснив кілька подвигів і став царем.

- Знайти опис Попелюшки

- Як мачуха та її доньки ставилися до Попелюшки? («Мачуха знена­виділа пасербицю за її красу, бо поряд з нею її власні дочки здава­лися ще огиднішими. Вона загадувала дівчині робити найбруднішу роботу — мити посуд, прати одяг, прибирати кімнату».)

- Як дівчинка реагувала на всі кривди? Чому вона не поскаржилася батькові? (Попелюшка покірно зносила всі кривди. Вона не нава­жувалася поскаржитися батькові, оскільки знала, що той в усьому корився своїй лихій дружині, до того ж, не хотіла його хвилюва­ти.)

- Як доньки мачухи ставилися до Попелюшки? (Дуже ображали її, насміхалися з неї, змушували багато працювати.)

  1. Чому вередливі доньки мачухи зверталися за порадою до Попе­люшки? Знайти речення в тексті. (Бо та мала добрий смак.)
  • Усне «словесне малювання».
  1. Розкажіть, якою ви бачите Попелюшку в момент, коли мачуха з доньками від'їхали на бал.
  2. Чи хотіли б ви розрадити її горе і як би ви це зробили?
  3. Хто допоміг Попелюшці?
  • Гра «Чарівні перетворення»

Пригадайте, які чарівні перетворення відбулися в казці, й по­єднайте логічні пари:

  • Гарбуз Розкішна сукня
  • Миші Карета
  • Щур Коні
  • Лахміття Лакеї
  • Ящірки Кучер
  • Творче завдання.

Учитель пропонує учням увійти в роль героїв казки і розказати про бал від імені:

  • Попелюшки;
  • доньок мачухи;
  • принца.
  • Бесіда.
  1. Яке враження справила Попелюшка на гостей балу? (Усі були за­чаровані її добротою, красою та граціозністю.)
  2. Як Попелюшка поводила себе з доньками мачухи на балу? Знайти в тексті.
  3. що це свідчить? (Вона була великодушною, ввічливою, навіть приго­щала їх. Це свідчить про те, що в неї добре серце.) 4) Що трапилося з Попелюшкою о дванадцятій годині? (Дівчині було так добре, що вона забула наказ хрещеної матері. І о дванадцятій годині з прекрасної принцеси знову перетворилася на жебрачку. Утікаючи, дівчина загубила соболевий черевичок.)
  • Робота з ілюстрацією

- Дізнатися, як принц відшукав Попелюшку.

  • Виразне читання епізоду «Приміряння черевичка».
  • Бесіда з елементами дискусії.
  1. Як на вашу думку, чи змінилася Попелюшка після того, як стала принцесою?
  2. Як ви гадаєте, чи правильно вчинила Попелюшка, що простила сестер? Може їх слід було покарати? (Так, доньки мачухи дійсно зробили багато зла Попелюшці. Але вона змогла їх простити.)
  3. Яка риса вдачі дівчини розкрилася в цьому вчинкові? (Милосердя. Тільки тому, що у Попелюшки добре серце, вона здатна не пам'ята­ти зла. Попелюшка, окрім того, ще видала сестер заміж за двох молодих вельмож.)

ІІІ. Узагальнення матеріалу

  • Асоціативний вибірковий диктант

Напишіть у дві колонки риси характеру, які на вашу думку, притаманні Попелюшці, а які — мачусі та її дочкам.

Доброта, милосердя, злостивість, мудрість, невдячність, працьовитість, щедрість, безсердечність, , співчуття, скромність, чванливість,жорсткість, слухняність, відсутність смаку, , самовдоволеність, ввічливість, грубість, гордовитість.

  • Мозковий штурм

• Чому, на вашу думку, сюжет про Попелюшку є таким популярним у світовій літературі?

(Тому що в усі часи тема незаслужених страждань і несправедливого ставлення оточуючих, повага до працелюбства, гідна нагорода за важку працю і доброту була і залишається дуже важливою).

- Як ви розумієте вислів, записаний на дошці?

  • Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення. • У казковій історії Попелюшки найбільше мене зворушило те...

  • Літературна гра «Хто найуважніший?»

1. Як ще звали Попелюшку? (Чорногузка)

2. Як звали одну із сестер Попелюшки? (Жавотт)

3. Скільки разів Попелюшка їздила на бал? (Двічі)

4. За кого вважали Попелюшку на балу? (За принцесу)

5. Чим Попелюшка пригощала своїх сестер на балу? (Апельсина­ми та лимонами)

Яка із сестер Попелюшки трохи краще до неї ставилася? (Менша)

7. Де спала Попелюшка? (На горищі)

8. Чому Попелюшка не скаржилася батькові? (Той підтримував свою злу дружину)

9. Що сестри замовили для балу? (Наймодніші капелюшки)

Хто зачісував сестер Попелюшки, коли вони збиралися на бал? (Попелюшка)

11. Чому сестри перед святом два дні не їли? (Щоб схуднути)

12. Як поставилася Попелюшка до сестер, які її кривдили, коли стала принцесою? (Пробачила їм негідну поведінку)

ІV. Підсумки уроку

Усі на світі казки закінчуються щасливо. Як сказав один з героїв фільму про Попелюшку: «Ніякі хитрощі не можуть зробити зле серце добрим і щирим. Зв'язки зв'язками, але ж і совість теж треба мати».

V. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати й переказувати казку Ш. Перро, ви­діляти основні епізоди; зробити ілюстрації.

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури | Додав: uthitel (04.02.2018)
Переглядів: 849 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]