Тема : Гетьманщина та землі Правобережної України наприкінці XVII ст.. поч. XVIII ст.

Тема : Гетьманщина та землі Правобережної України наприкінці XVII ст.. поч. XVIII ст.

Мета : створити уявлення учнів про події на Україні періоду наприкінці XVII ст. поч. XVIII ст., розкрити значення діяльності І. Мазепи та дати оцінку його неоднозначній діяльності, розвивати навички роботи з картою та підручником, критичне мислення та мовлення учнів, виховувати інтерес до історії рідної Батьківщини.

 

Хід уроку:

  1. Організація навчальної діяльності.

  2. Перевірка домашнього завдання.

    • Історична розминка

Слайд 1

  1. Колонізація – це..

  2. Слобода – це..

  3. Займанщина – це…

    • Перевір себе:

Слайд 2

 

1.Визначити причини переселення українців до Слобожанщини.

2.Визначити особливості адміністративно – територіального устрою та влади у Слобідській Україні.

3.Пригадайте структуру верховної влади на Лівобережжі та доповніть речення :

- Головним органом влади була Старшинська рада, до складу якої входили:…

- Гетьман обирався…

- Гетьман мав такі повноваження…

4.Схарактеризуйте розвиток господарства Лівобережжя та Слобідської України.

    • Для тих, хто уміє мислити :

Слайд 3

  • Прокоментуйте думку дослідника О. Субтельного щодо політичної ролі Слобожанщини :

“ .. Москва пильно стежила за тим, щоб козаки на її кордонах не обрали собі спільного ватажка або гетьмана, створивши таким чином сильний політичний організм, як у речі Посполитій… Таким чином, зосереджуючи значне українське населення, що дедалі зростало, Слобожанщина була не спроможною відігравати самостійну політичну роль.”

  • Чому Московська держава була зацікавлена в підпорядкуванні Української православної церкви.

  1. Етап орієнтації

    • Коло ідей :

Слайд 4

  • Отже, зробіть висновки щодо політичної ситуації Лівобережної та Слобідської України в другій половині XVII ст..

  1. Етап визначення мети.

  • запис теми уроку) Слайд 5

  • Про що хотіли детальніше дізнатись на уроці ?

  • Що дасть вам вивчення цієї теми ?

  1. Етап проектування.

На уроці ми будемо працювати з мультимедійними матеріалами, в групах , підручником та атласом.

  1. Етап організації і виконання плану роботи

    • Прогнозована діяльність.

Слайд 6 - 9

 

- Які висновки про ситуацію на Гетьманщині в кінці XVII ст.. поч. XVIII ст. можна зробити, судячи із літописів Самійла Величка?

    • Розповідь вчителя.

    • Робота учнів над створенням історичного портрета І, Мазепи.

    • Бесіда за запитаннями :

Слайд 10

  • Із чого повинен був розпочати свою діяльність новий гетьман ?

  • Заслухайте умови Коломацьких статей і зробіть

  • висновки щодо їх характеру.

  • Робота в групах.

Слайд 11 - 17

 

1 група.

  1. Охарактеризуйте зовнішню політику І. Мазепи.

  2. Чому з початком гетьманування І. Мазепи посилились антигетьманські настрої ?

2 група.

  1. Визначте основні напрямки зовнішньої політики Івана Мазепи.

  2. Охарактеризувати Кримські походи І. Мазепи.

  3. Які наслідки для України мав мир, що уклали Росія і Туреччина в 1700 році.

3 група.

  1. Визначити напрямки культурно – просвітницької політики.

 

  • Бесіда за запитаннями :

Слайд 18

 

  1. У складі якої держави кінці XVII ст.. поч. XVIII перебувала Правобережна Україна ?

  2. Коли було ліквідовано Правобережний гетьманат?

 

    • РОБОТА З КАРТОЮ

Слайд 19

 

Назвіть центри козацьких полків, відновлених Я. Собеським.

 

    • Мозковий штурм.

Слайд 20

- Яке значення, на вашу думку, мало відновлення козацького устрою на Правобережжі ?

  • Робота з підручником.

  • Опрацювати матеріал підручника на ст. 189.

  • Дати відповіді на запитання :

  1. Де здобув освіту С. Палій ?

  2. Де він служив ?

  3. За що боровся ?

    • Проблемне запитання .

- Чому російський уряд відхиляв пропозицію С. Палія приєднати Правобережжя до Гетьманщини ?

  • Розповідь вчителя із використанням карти.

  • Знайдіть на карті атласу території, охоплені повстанням 1702 – 1704 р.

- Визначити кордони території, що її було приєднано І. Мазепою до Гетьманщини у 1704 р.

  1. Етап контрольно – оцінювальний.

  • Комп’ютерне тестування.

Слайд 21

 

10. Підсумок уроку.

11. Домашнє завдання

  1. Опрацювати пар. 21

  2. Позначити на к.к. : кордони Гетьманщини, м. Коломак, Батурин, регіон України, в якому відбулось повстання 1702 – 1704 р.

 

 

  1. Для допитливих : Порівняйте внутрішню та зовнішню політику Б. Хмельницького та І. Мазепи. Чому народна думка стверджувала, що ”від Богдана до Івана не було в Україні гетьмана” ?

 

Категорія: Конспекти уроків із історії України | Додав: uthitel (29.01.2018)
Переглядів: 353 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]