Тема 1 : Природа й населення Давньої Греції.

Тема : Природа й населення Давньої Греції.

Мета: Створити мотиваційну основу для вивчення історії Давньої Греції та забезпечити в ході уроку засвоєння знань про природні умови Давньої Греції, розкрити яскраву сторінку грецької історії – історію Мінойської палацової цивілізації як першої держави в Європі, розвивати дослідницькі вміння (спостереження, аналіз, узагальнення), формувати уміння працювати з картою , визначати та пояснювати історичні поняття, сприяти вихованню в учнів свідомого ставлення до вивчення історії, розвитку допитливості, потягу до знань
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням елементів технології мульти - медіа Обладнання: підручник, історичні карти, ілюстрації, С D , мультимедійна презентація
Основні поняття: Еллада, Мінойська «палацова» цивілізація.
Основні дати: 3500-1100 р до н.е.-Мінойська цивілізація

Хід уроку:

  1. Організація навчальної діяльності.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  • Історична розминка
     

Фараон-це
Імперія-це
Перші жителі в долині Нілу з'явились у.. (неоліт)
Піраміда-це,,.

Єгипетський фараон Ехнатон здійснив….
Перші поселення у Передній Азії виникли в районі річок…
Перший збірник законів був створений… У…. (18 ст. до н.е)
Індська цивілізація існувала…(ІІІ тис. до н.е.-XXІІІ ст.до н.е)
Держава Мауріїв існувала… (ІV-ІІ ст до н.е)
Імперія Цінь існувала … (ІІІ-ІІ ст.. до н.е)
Імперія Хань існувала …(ІІ ст. до н.е.-ІІ ст. н.е)
Назвіть культурні досягнення Стародавньої Інді

-------------------------------------- Стародавнього Китаю,

Буддизм-це…
Варни-це…
Цивілізація-це…
 

  • Для допитиливих

Цар Хаммурапі запровадив єдині для всієї Вавилонської дер­жави закони. Вони були суворими, навіть жорстокими. Як ви вважаєте, чи існувала необхідність у прийнятті цих законів? Чи потрібні закони в людському суспільстві?

 

Ассирійці ввійшли у світову історію як безжальні завойовни­ки. Вони виганяли завойовані народи з рідних місць, перетворювали на рабів і вбивали , Згодом повсталі вавилоняни та мідійці та інші скорені ними народи, знищили Ассирію. Як ви вважаєте, загибель великої імперії була випадковою чи закономірною?

 

  1. Етап орієнтації
  • Отже, історію яких країн ми закінчили вивчати?
  • Назвіть найголовніші особливості природних умов країн Стародавнього Сходу, де утворилися перші держави. Як вони вплинули на заняття населення?
  • А з чим для вас асоціюється Давня Греція?
  • Чи хотіли б ви більше дізнатись про цю країну і що саме?
  1. Етап визначення мети.
    Сподіваюся, що ви вже готові до початку уроку. Пропоную вам не лише пасивно спостерігати за уроком, а дати роботу своїм думкам. Тому девізом нашого уроку я обрала слова відомого вам китайського мислителя Конфуція:«Вчитися і не розмірковувати – даремна праця, Розмірковувати та не вчитися – небезпека...»
  2. Етап проектування.
    Бесіда, презентація, робрта в групах, з підручником, картою
  3. Етап організації і виконання плану роботи
  • Вступне слово вчителя

Сьогодні ми розпочинаємо захоплюючу подорож в історію Античності . Ця назва походить від латинського слова, що значить "стародавня". І розпочнемо ми подорож із Давньої Греції. Важко перелічити за такий короткий час все те, чим ми завдячуємо давнім грекам:

• Греки дали людству новий принцип побудови держави. Саме в Греції людина вперше по-справжньому відчула і зрозуміла, що таке свобода. Звичайно, не всі в Греції користувалися цією свободою. Чому, ви дізнаєтеся на наступних уроках.

• До нас дійшла лише невелика частка культурної спадщини стародавніх греків, але навіть ті нечисленні пам'ятки літератури, мистецтва, архітектури, які пережили тисячоліття і збереглися до наших днів, вражають нас своєю красою та досконалістю. Сотні туристів приїздять помилуватися майже зруйнованим храмом Парфеноном. Досі літературознавці ведуть суперечки про творчість легендарного Гомера, а на сценах театрів ідуть трагедії Есхіла, Софокла та Еврипіда. Досі сміються люди над байками Езопа.

• Згадайте лишень відомі вам науки: математику, географію, історію, фізику, філософію, астрономію, зоологію, ботаніку – усі вони виникли в Стародавній Греції. І назви цих наук походять з грецької мови. Взагалі, грецькі слова зустрічаються в мовах усього світу.

• Саме Греція є батьківщиною Олімпійських ігор.

• Греки любили свій край, любили простір і воду. І, мабуть, під впливом чудової середземноморської природи, гармонійного сполучення зелених гір, квітучих долин і вічно мінливого моря розвинули греки ті ідеали внутрішньої (розумової) та зовнішньої (тілесної) краси, які вони залишили в спадщину теперішньому світу.

Ось чому так важливо знати історію Давньої Греції. А на уроках історії ми дістанемо ще більше знань про Грецію.

  • Еврестичне питання

З чого ж ми розпочнемо? Чому?

  • Розповідь вчителя

Якщо сісти на корабель і пливти з того місця, де Ніл впадає в Середземне море на ПН-Сх, то ми потрапимо до Греції. Так цю країну пізніше назвали завойовники-римляни. А населення, що в давнину тут проживало називало свою землю Елладою . Себе вони називали еллінами. Греція в ,основном, розташована на Балканському півострові, в Південній Європі. Це перша європейська країна, до вивчення якої ми приступаєм. Греція з усіх боків, крім північної, оточена морем. В Греції розташована па півостровах і має багато островів, яких немає в Єгипті.
Це цікаво знати! '
Острови в Егейському морі розташовані дуже близько один до одного. З кожного острова можна побачити сусідній.

  • Робота з картою

Півострови – Балканський, Мала Азія, Пелопоннес; найбільші острови – Ітака, Евсея, Хаос, Самос, Родос, Лесбос, Тіра, Крит;моря – Середземне, Егейське. Іонічне;

  • Який із островів найбільший?

В житті греків море відгравало величезну роль. Ще дітьми греки вчилися плавати, гребти, ставити парус, боротися з хвилями. Греки стали морським народом. Море виховало їх мужніми, хоробрими, наполегливими. . Вони будували кораблі, схожі на великі дерев'яні човни і мали щоглу з вітрилом. Екіпаж корабля був досить численний: уздовж бортів сиділо 50 веслярів, на кормі стояв керманич (стерновий), який керував кораблем за допомогою великого весла.
Греція – гориста країна. Гірські хребти перетинають її вздовж і впоперек. Найвища гора Греції - Олімп розташована в північно-східній частині країни. Греки ніколи не піднімалися на вкриту снігом вершину Олімпу, і вони вірили, що там розташовані палаци богів. (В якій країні існували подібні вірування?) Кам'янисті схили гір голі або вкриті кущами і низькорослими деревами. В горах водились кабани, ведмеді, вовки і навіть леви. Хижаки нападали на пастухів і худобу, навіть спускались на поля. Було багато отруйних змій. Тому життя греків було небезпечним, як і життя єгиптян. В горах багато корисних копалин: руди - залізна (у багатьох місцях країни), мідна (острів Евбея), і срібна (південь Аттики); великі запаси глини та різноманітні породи каменю та мармуру, оскільки він широко використовувався в архітектурі та скульптурі.
Увесь півострів поділявся горами на: Північну Грецію(Фесалія, Епір, Македонія)
Середньо Грецію(Беотія, Етоліфя, Локрида, Аттика)
Південну Грецію-півострів Пелопонес(Мессенія, Лаконіка, аркадія, Ахайя)

В Греції немає великих повноводних річок, таких як Ніл, Тигр та Євфрат. Зате коли в березні в горах тане сніг, гірські ріки переповнюються водою, бурлять, підійдеш близько - не почуєш власного голосу Небезпечно переправлятися через неї і зовсім небезпечно пливти по ній на човні. Але вже у травні ріки міліють, замість бурхливої річки – маленький струмочок тече. І цей струмочок можна пройти, не замочивши сандалі.
В Греції дуже мало родючих земель, грунти бідні, кам ' янисті.

  • Робота з картою
    Позначити на карті географічні об’єкти
  • Робота з таблицею

Природньо-географічні умови, які ми визначили розділити на сприятливі і несприятливі.

Сприятливі умови Несприятливі умови

Близькість морів
Переважаюча гориста місцевість, відсутність родючих грунтів
М ' який теплий клімат
Часті засухи
Багато островів, зручні затоки

Корисні копалини

  • Прогнозована діяльність

Який висновок стосовно занять давніх греків можна зробити? (Греція – бідна країна, в давнину не могла забезпечити себе хлібом. Зате її умови сприяли розвитку ремесел, мореплавства, рибальства.
Під час роботи в групах вияснимо, чи правильні висновки ми зробили?

  • Робота в групах «Заняття давніх греків»

Уявимо себе відважними мандрівниками і помандруємо за такими курсами:

1 група Землеробство
2 група Ремесло
3 група Мореплавство, торгівля.

 

  • Перегляд мультимедійного посібника
  • Міфологічна хвилинка

А зараз ми перенесемось на острів Крит. Тому що саме на острові Крит виникла перша в Європі держава, яку історики називають Мінойською палацовою цивілізацією.

  • Чи можете ви пояснити її назву. Коли і що ви чули про царя Міноса на уроках світової літератури?
     
  • Словникова робота

В ході подальшої розмови ви зустрінетесь із новими словами. Давайте з'ясуємо їх значення
Крит – острів у Середземному морі
Кносс – столиця острова
Мінос – цар острова Крит
Лабіринт – палац із заплутаними ходами
Фрески – малюнки фарбами на стіні, зроблені по сирій штукатурці
Міфи - фантастичні оповіді про богів та героїв
Артур Аванс – англійський вчений, який розкопав палац на острові Крит
Майкл Вентріс – англійський вчений, який розшифрував мінойське «Письмо Б»

  • Проектована діяльність. Робота з презентацією

Переглянути слайди про Мінойську палацову цивілізацію і встановити рівень розвитку Мінойської цивілізації – низький, середній, високий

(Мінойська цивілізація знаходилася на високому рівні. Про це свідчать : багатоповерхові будинки, бруківки, фрески в палацах, бережливе ставлення до природи, наявність водогону, ванн, каналізації, могутній флот, відсутність високих мурів..

  • Розповідь вчителя

( Узагальненя бесіди про Мінойську цивілізацію: Перегляд мультимедійного посібника)

        • Міф про Тесея і Мінотавра(із демонстрацією слайдів)

Греки подарували нам ще один міф про Лабіринт.
 

        • Робота з крилатим виразом

«Нитка Аріадни»- переносному значенні "нитка Аріадни" означає порятунок, дороговказ, провідна нитка.

        • Розквіт і занепад мінойської цивілізації.

Історики відкрили егейську цивілізацію в 1900 р. Англійський археолог Артур Еванс розпочав розкопки на о. Крит і знайшов руїни величного палацу, у якому мешкали володарі сильного Критського царства. Цар на Криті називався Мінос. Може, це було ім'я всіх царів династії (як, наприклад, пізніше імена французьких королів: Людовік XI, Людовік XII та ін.) або ж це був титул царя (подібно до слова «фараон» у Єгипті чи «луга'ль» у Межиріччі). За ім'ям Мінос усю цивілізацію Стародавнього Криту Еванс назвав мінойською. Час її існуван­ня визначається 3500-1100 рр. до н. е. Могутня цивілізація залишила по собі розкішні палаци, у яких жили мінойські царі. Масивні стіни, мозаїка на підлозі, кольорові розписи на стінах, водопостачання та каналізація — усе це ознаки давніх споруд. А в цей час народи Європи жили ще первісним ладом і не знали ані держави, ані законів, ані писемності. За складністю своєї побудови, красою та витонченістю архітектури палаци на тисячоліття випереди­ли споруди інших народів. Тому мінойську цивілізацію вчені називають «пала­цовою». Під час досліджень виявилося, що за свою історію егейці мали дві системи писемності: письмо «А» та письмо «Б». Письмо «Б» вдалося розшифруватив середині XX ст. — це зробив М. Вентріс, військовий шифрувальник, що слу­жив на Криті. Як же здивувалися вчені, коли виявилося, що це письмо є алфа­вітом, який використовується... в грецькій мові! Отже, егейці були народом, що розмовляв давньогрецькою мовою. Напевно, вони були греками за походжен­ням. Письмо «А» досі залишається нерозгаданим. Є припущення, що ця система була ієрогліфічною.

У ХУІ-ХУ ст. до н. е. критська цивілізація увійшла в період розквіту. Могут­ність Криту не знала меж. Мистецтво, наука і техніка досягли найвищого рівня. Критяни мали розвинену систему писемності, яка й досі не розгадана до кінця. Критська держава міцніла й багатіла завдяки праці поневолених народів і влас­них пригнічених трудящих верств. Цілковито покладаючись на могутність бойо­вого флоту, який надійно захищав прибережні води Криту, острів'яни навіть не будували оборонних споруд навколо міст. Вони гордовито казали: «Наші стіни стоять не на землі, а на морі!»

        • Робота з підручником

- Існує декілька версій щодо загибелі Мінойської цивілізації. З одією із них ви ознайомитесь під час самостійної роботи з підручником. (ст..140)
У часи найбільшого розквіту, у XV ст. до н. е., зем­ля Криту зазнала жахливої катастрофи. На острові Фера, за 110 км на північ від острова, сталося вивер­ження вулкана. Землетрус миттєво знищив міста й ча­рівні палаци. Загинули тисячі жителів. Країна була остаточно знищена племенами ахейців, що мешкали тоді на півдні Балкан. Вони змогли без перешкод при­стати до узбережжя острова, бо могутній критський флот загинув під час катастрофи. Велетенська при­пливна хвиля, породжена землетрусом, розбила його на друзки. Квітуча, своєрідна культура поступово зникла, не за­лишивши сліду в культурі наступних народів. Вона бу­ла забута на десятки століть.

  • Робота з лінією часу
    Один із учнів виконує завдання на лінії часу – позначити роки існування Мінойської цивілізації.
  • Хронологічна задач
        • Обчислити, скільки років проіснувала Мінойська цивілізація.
        • Обчислити, скільки років пройшло з часу вимкнення Мінойської цивілізації до наших днів.
  1. Етап контрольно – оцінювальний.
  • «Три речення» -
    Всього трьома реченнями узагальнити матеріал сьогоднішнього уроку. Консультація :
    а/ про що дізналися зі слів учителя;
    б/ яку інформацію здобули з мультимедійного показу;
    в/ які питання з ' ясували, працюючи в групах.
  • «Хто останній»
    Називати по-черзі назви геграфічних обєктів, племен, нових термінів слів. Виграє той, хто назве останній.
  • Чи сповна ви підтвердили девіз нашого уроку – вчитися і розмірковувати?
  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?.
  1. Підсумок уроку.

Перед вами пазл Кноського палацу, як символ загибелі Мінойської цивілізації і можливо хтось із вас в майбутньому стане істориком-дослідником і відкриє ще не розвідані таємниці давніх греків.

  1. Домашнє завдання

 

Чит. Параграф, записи зошита.
Завд. В к. карті.
 

 

Категорія: Система уроків по темі "Історія Стародавньої Греції" (6 клас) | Додав: uthitel (23.01.2018)
Переглядів: 621 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]