Головна » Статті » Методична палітра » Методичні прийоми на уроках

Вправа «Акваріум»: для критичного мислення та вміння вести дискусію

Вправа «Акваріум» є способом навчити критично мислити. Її можна залучати й у процесі вивчення поточної теми. Ми вже писали про прийом критичного мислення «Дискусійне кафе», де доцільно використати саме такий формат роботи. Якщо коротко, то обговорення певної теми має проходити серед учнів, які сидять колом. Вони є «рибками» в «акваріумі». Решта класу стоїть за спинами речників та уважно слідкує за перебігом розмови. У процесі реалізації прийому ролі можуть змінюватись.

Вправа допоможе навчити робити висновки з урахуванням точки зору співрозмовників, покаже, як переосмислити власні думки після отримання нової інформації. Ця стратегія особливо корисна, коли потрібно залучити до бесіди увесь клас та важливо налагодити продуктивну комунікацію серед школярів. Вправа може стати опорною точкою, підготовчим етапом виконання більш складного завдання. Це дієвий інструмент, який здатен навчити ефективно дискутувати.

Процес виконання

Оберіть тему розмови

Фактично будь-яка тема підходить для обговорення. Немає єдиної поради щодо вибору матеріалу. З упевненістю можна сказати одне: вправа дозволить врахувати різні точки зору на ту ж саму проблему. Хочете обговорити конфлікт? «Акваріум» чудово у цьому допоможе, не важливо, це історичний, літературний чи конфлікт у класі.

Підготуйте кабінет

Дискусія в «акваріумі» вимагає особливого розміщення стільців – по колу. Це і є імпровізований акваріум, навколо якого має бути вдосталь місця для розміщення навколо решти учасників розмови. Як правило, 6-12 стільців створюють оптимальні умови для обговорення, з урахуванням, що кожен зможе висловитись. Дійте за ситуацією, в залежності від кількості учнів у класі.

Підготуйтесь до обговорення

Найкраще, якщо ви дасте декілька хвилин на обдумування питань чи отриманої інформації. Це допоможе більш ефективно побудувати роботу під час виконання вправи протягом уроку.

Обговоріть норми та правила виконання вправи

Існує багато способів структурування обговорення. Наприклад, деяким учителям імпонує 15-ти хвилинне обговорення тими, хто знаходиться в «акваріумі». Після чого слухачі та речники міняються місцями. Але можна дати більше свободи класу.

Об’єднайте клас у групи, речники яких сидять у колі. У процесі розмови будь-хто з команди може доторкнутись до плеча того, хто говорить, та зайняти його місце. Так кожен зможе висловитись.

Який би спосіб ви не обрали, сформулюйте чіткі правила та поясніть учням алгоритм роботи, інакше можна перетворити урок на хаос. Щоб цього уникнути, заздалегідь розробіть інструкції для учнів, де буде зазначено, наприклад:

  • Що мають слухати?
  • Чи мають робити нотатки?
  • Чи можуть перебивати?

Якщо ви запланували виставляти оцінку за виконання вправи, повідомте, що за грубе та неодноразове порушення правил команду очікують «штрафи».

Опитування

Після обговорення можете попросити учнів подумати про те, чи пройшла розмова успішно, про що вони дізналися. Школярі можуть оцінити свою роботу, та внесок однокласників у розвиток дискусії. Якщо є час, спитайте, як, на їх думку, у майбутньому можна покращити виконання вправи. Таке опитування може проводитися у письмовій чи усній формі.

Варіанти виконання вправи

Опозиційний «Акваріум». Це тип групового обговорення, який використовується, коли є дві різні точки зору, аргументи на одне й те саме питання. Поки група, яка відстоює одну позицію обговорює її у колі, решта класу виступає у ролі слухачів та спостерігачів. Потім групи міняються місцями. Такий підхід має на меті зробити все, аби групи послухали одна одну та сформулювали питання, які їх цікавлять у позиції опонентів. Після того, як обидві позиції озвучені, учні мають переосмислити свої аргументи, або ж продовжити відстоювати власні переконання.

«Акваріум» багатьох точок зору. Такий формат роботи дозволяє учню подивитися на питання чи текст з різних точок зору. По-перше, задайте вектори думок декільком групам. Наприклад, клас може подивитися на історичного персонажа з різних точок зору з огляду на прояви його особистості чи характеристику. Відповідь на питання «чому постать прийняла певне рішення?», може бути розкрита з декількох точок зору: його вік та досвід, вплив друзів та ворогів, політичні переконання, соціальний статус, фінансове положення тощо. Така стратегія чудово підійде для аналізу художнього твору.

Уміння продуктивно дискутувати лежить в основі здатності критично мислити. Ці поняття нероздільні, тому так важливо подібні вправи залучати до навчального процесу.

Категорія: Методичні прийоми на уроках | Додав: uthitel (03.04.2018)
Переглядів: 7 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]