Головна » Статті » Конспекти уроків » Конспекти уроків із зарубіжної літератури

Урок 1 Тема: «Перший письменник третього тисячоліття» серб Милорад Павич. Оповідання «Дамаскин». Риси постмодернізму у творі

Урок 1

Тема: «Перший письменник третього тисячоліття» серб Милорад Павич. Оповідання «Дамаскин». Риси постмодернізму у творі

Мета: ознайомити з особистістю та особливостями творчої манери і світосприйняття письменника, вивчити світоглядні та художньо-стильові особливості літератури постмодернізму як нового світоглядного підходу до освоєння світу, познайомити з нелінійністю сюжету оповідання та фактами візантійської та пост візантійської культури, історичними фактами та особами, що знайшли відображення в тексті; вчити сприймати тексти літератури постмодерну; виховувати естетичні смаки.

 

Гадаю, що Бог осипав мене безмежною милістю, подарувавши мені радість писання, але тією ж мірою і покарав мене, либонь, що через ту ж таки радість

Милорад Павич.

 

Обладнання: зображення храмів; ікона «Троєручниця», презентація,
«духовний спів».

Хід уроку

І.Організаційний момент

Емоційна хвилина.

Слово вчителя про трагічну долю Сербії.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда.

Які вам знайомі твори сербської літератури?

Що ви можете сказати про їх національний колорит?

ІІІ. Робота над матеріалом уроку

- Розповідь про життя та творчість Милорада Павича (метод проекту).

Матеріали до розповіді:

«Світова критика не стомлюється висловлювати своє захоплення. Вона іменує Милорада Павича письменником абсолютної літератури, а його твори – справжнім поетичним і фантасмагоричним дивом. Французькі й іспанські критики пишуть, що Павич – «автор першої книги ХХІ століття».., в Австрії його вважають «ватажком європейського постмодернізму»…

Милорад Павич, один з найвідоміших сучасних сербських письменників, означив наш час і мистецтво особливою магією та фантазією, які вирізнили його як привілейованого митця і свідка цього часу.

Милорад Павич народився 15 жовтня 1929 року в Белграді. Письменник та історик літератури XVIII і ХІХ століття, фахівець в галузі бароко та символізму, перекладач Пушкіна і Байрона, професор університету, член Європейського мистецького об’єднання, Павич – автор кількох поетичних збірок, чотирьох збірок оповідань («Залізна завіса», «Коні святого Марка», «Російський хорт» і «Вивернута рукавиця»), романів «Хозарський словник» (роман-лексикон на 100000 слів), «Краєвид, намальований чаєм» (роман-кросворд), «Внутрішня сторона вітру» (роман-клепсида) та «Остання любов у Царгороді» (роман-таро).Його драма у формі театрального меню «Завжди і ще один день» опублікована у 1993 році. Остання книга Павича, роман «Скринька для писання», побачила світ у 1999 році, безпосередньо напередодні бомбардування Югославії, і під час війни (!) з’явився другий наклад. (…)

Павич – не лише письменник, який блискуче представляє оригінальний підвид фантастичної літератури, але й автор, який ламає наші стереотипи щодо розуміння часу, історії, долі, кохання і того, що ми називаємо логічним розумінням сенсу буття. Павич створює і оновлює сьогоденну літературну дійсність, наші знання і сни, переінакшуючи і пам’ятаючи все те, про що ми знали і снили, і те, про що тільки дізнаємося».

Милош Євтич «Розмови з Павичем». [5, 62-79].

Із висловлювань Павича:

  • Я гадаю, що культура певного народу важливіша, ніж держава. Все, що я робив, я робив з огляду на це. Моя батьківщина – сербська література. Візантійська культура, до якої належить сербська література, охоплює певний простір, в якому я розвивався і в якому хотів розвиватися. В такому просторі я себе добре відчував, я відчував себе вдома. Йдеться про так звану Східну Римську імперію, як іменують цю східну половину європейської цивілізації.
  • Книги – як діти. Одного дня вони достигають і падають у світ, і ви більше нічого не можете для них зробити. Будь-хто може заподіяти їм щось добре чи погане. І вам тяжко буде оборонити їх від того поганого, як і знати про все те добре, що з ними стається.
  • Хоч я й робив усі свої переклади з цікавістю і задоволенням, все ж це забрало в мене не один рік молодості й чимало енергії. Людина – це закрита посудина, і те, що з неї виллється, назад уже не увійде. Тому я не раджу письменникам перекладати. Це – втрата крові.
  • …головним нашим критерієм в процесі вибору текстів для читання, текстів нашої любові, взагалі не є питання літературних жанрів чи форм. Проблема значно глибша і складніша… Важливо, насправді, тільки те, потрібен вам цей текст, чи ні. Ви увійдете в нього і побачите, чи вирішує він ваші проблеми, тобто чи тамує ваш інтелектуальний авітаміноз…
  • …література – це складова частина одного більшого феномену, це частина краси у світі.
  • ...майбутнє має одну велику перевагу – воно ніколи не буває таким, яким ви собі його уявляєте.
  • …письменник не повинен бути пророком. Я не люблю пророків. Найбільше зла завжди бувало від різних пророків, які вели людство до так званого кращого майбутнього. [5, 62-79].

 

Бесіда:

- Які з цих висловлювань та думок Павича вас найбільше зацікавили? Чому? Прокоментуйте їх. Висловіть своє судження.

- Які думки та асоціації викликали у вас дані висловлювання? Розкажіть про них.

 

Запис у зошит основних фактів біографії;

Робота з підручником ( читання статті підручника про письменника).

Слово вчителя про особливості постмодернізму.

(Визначення. Базові філософські положення про світ, істину, людину, пізнання. Філософські погляди постструктуралістів: Ж. Лакана, Ж. Делеза, М. Фуко, Ж. Дерріда Р. Барта. Основні риси літератури постмодернізму:

  • Нове поняття тексту – інтертекстуальність;
  • Стирання різниці між текстом та контекстом, мовою та метамовою;
  • Нелінійний принцип організації тексту, асиметричність, поліфонічність;
  • Відмова від права на істину, множинність не істин;
  • Використання реконструйованого знаку – симулякра (подоби, видимості);
  • Смерть автора (скриптор) та ін.

 

Літературознавча робота.

З’ясування понять: сюжет, композиція, лейтмотив, поліфонія, текст, інтертекст.

Гра «Створи структуру тексту».

«Скласти» всі можливі варіанти побудови тексту із компонентів та розподілити по розділам становлення героя: експозиція, 1-й розділ, 2-й розділ, 3-й розділ. 4-й розділ,5-й розділ, 6-й розділ, зав’язка, розв’язка, епілог, конфлікт, герой у становленні, герой у конфлікті з собою, герой у конфлікті з іншими, герой у гармонії з собою, герой у гармонії зі світом, авторська позиція, або відсутність авторської позиції, фінал, або його відсутність.

 

Захист учнями своєї ідеї побудови тексту.

 

Знайомство з особливостями побудови оповідання для комп’ютера та циркуля Милорада Павича «Дамаскин».

 

  1. «Будівничі».
  2. «Обід».

 

1-ше перехрестя:

«Третій храм» або «Палац».

2-ге перехрестя:

 

(Кінець)

«Спочивальня» або «Їдальня».

ІІІ. Підсумки і узагальнення.

Творча робота (усно або письмово):

  • Що нового додалось до вашого бачення літератури ?
  • Постмодернізм – це захист і повага людської особистості чи знищення ідеалів та гармонії світу? Ваша думка.
  • Чи може література, на вашу думку, бути водночас елітарною і масовою?
  • Чому Павича називають першим письменником ХХІ століття?

Домашнє завдання.

Прочитати оповідання Милорада Павича «Дамаскин».

Знайти в молитвослові і прочитати молитви Іоанна Дамаскина.

Вивчити особливості літератури постмодернізму.

Індивідуальні завдання: підготувати розповіді про Іоанна Дамаскина, Іоанна Лествичника, Андрія Первозванного, ікону «Троєручниця».

Храми Черкащини.

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури | Додав: uthitel (24.03.2018)
Переглядів: 7 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]