Тема. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея «Старий і море»

Тема. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея «Старий і море»

Мета: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й образне мислення; виховувати прагнення протистояти несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи не втрачати людської гідності.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. «Сила книжок Хемінгуея в чуйній і вимогливій людяності. У нього свій світ… Його книжки не розслаблюють, атмосферу в них навіть не назвеш похмурою, бо їм притаманна напружена радість боротьби, боротьби за людину, яку можна вбити, але не можна здолати»,— пише дослідник творчості письменника Д. Затонський. Про героя, що залишається Людиною в межовій ситуації, і йтиметься на уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

- Назвати факти біографії Е. Хемінгуея, які найбільше вразили.

- Які висновки ви можете про нього зробити, як про людину?

2. Складання основних тез поетики й стилю письменника

Власний стиль Хемінгуея був своєрідним (містким, свіжим і мужнім), відповідав гіркому світосприйняттю людей повоєнної доби. Героїв Хемінгуея часто називають «героями кодексу». Його герої мають певні усталені правила пове­дінки, які ніколи не зраджують. Вони живуть за такими принципами:

  • над усе цінити особисту не­залежність і свободу; йти назустріч небезпеці і не боятися смерті;

  • захищати слабких, вступати в боротьбу за свої переконання;

  • бути вірним і відданим у дружбі і коханні;

  • ніколи не скаржи­тись на несправедливість долі і не чекати на жалість;

  • знати свій фах і володіти навичками та вміннями справжнього майстра.

 

У книзі «Смерть пополудні» (1935) Хемінгуей викладає суть свого знаменитого принципу айсберга, який на одну восьму височить над водою, а сім восьмих його заховані під поверхнею. Письменник вважає, що саме так має творити письменник: він не повинен говорити все, більша частина змісту має бути закладена у підтексті. Поетика Хемінгуея — поетика натяків і недомовок. «Це поетика простоти. Про головне не говорять — про нього знають. Лірична стихія не в словах, а в тому, що стоїть за ними».

Автор писав: «Якщо письменник добре знає те, про що пише, він може опустити багато з того, що він знає, і якщо він пише правдиво, читач відчує все невисловлене так само сильно, ніби письменник сказав про це».

  • Робота з поняттями

Ефект айсберга — художній прийом, за якого більша частина того, що хоче сказати автор, прихована «під водою». Письменник широко використовує натяки, підтекст, розраховуючи на читацький домисел. «Величність руху айсберга в тому, що він лише на одну восьму височить над поверхнею води» (Е. Хемінгуей).

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

У 1951 році виходить друком повість «Старий і море», яка стала одним із найяскравіших свідчень великого таланту зрілого майстра.

  • Робота з поняттями

Повість — художній твір оповідного характеру, у якому зма­льовується історія життя людини у зіткненні з життєвими явища­ми та долями інших людей.

Притча — твір із чітко вираженою мораллю, з конкретною по­вчальною ідеєю.

  • Перегляд відеоролика «101 книжка»

  • Аналітична бесіда.

  1. Хто являється головним героєм повісті?

  • Цікава довідка

Один із прототипів повісті — рибалка Григоріо Фуентес, котрий жив у присілку Кохімара, на Кубі. Одного разу, коли рибалка та письменник пливли на шхуні, вони зустріли старого й хлопчика, які боролися з великим марліном. Ця зустріч і стала поштовхом до створення повісті «Старий і море».

  1. Знайдіть опис Старого. Зверніть увагу на очі.

  2. Хто являється найближчим другом Старого?

  • Перегляд уривка з кінофільму (2,39)

  • Чи вдалось режисеру передати цю дружбу?

 

  1. Скільки днів Старий виходив у море і повертався без улову?

  2. Що нам відомо про молодість Старого?

  3. Які висновки можна зробити про життя простих моряків, судячи із опису житла?

  4. Про що можуть нам розповісти сни Старого?

  5. Яке завдання поставив перед собою старий, виходячи на 85 день у море?

  • Робота в групах

  • Як Старий ставиться до природи, яка оточує його?

1 група Море

2 група Риба

3 група Птахів

  • Аналітична бесіда

  1. Яким чином Хемінгуей досягає того, що у читачів складається враження, ніби вони знаходяться поряд?

  2. Знайти опис впійманої рибини. Чи посильна вона Старому, який самотній серед безмежного моря?

  • Перегляд уривка з мультфільму

  1. Як повівся Старий, коли відчув, що піймана ним рибина завдасть йому багато клопоту? (Я нічого не можу з нею вдіяти, і вона зі мною також)

  • Перегляд уривку з кінофільму (11, 39)

  1. Як сприйняв старий рибину – як ворога, якого необхідно подолати, чи як достойного противника?

  2. Які думки Старого свідчать, що він непросто рибалка, а філософ і гуманіст? (Що нам не треба вбивати сонце, місяць і зорі. Досить того. Що ми живемо біля моря й убиваємо своїх щирих братів)

  3. Чи вірив Старий у свою перемогу над рибиною?

  4. Які якості характеру виявляються у його змаганні з акулами? (Буду битися з ними, поки не помру)

  5. Які відчуття сповнювали Старого, коли від підпливав до берегів рідного селища, втративши все, що він мав?

  6. Як зустрів Старого Манолін?

  7. Що означають останні слова повісті: «Старому снились леви»?

  • Робота з символами.

 

Повість Е. Хемінгуея вважають символічною. Доведіть власну думку.

(Учні письмово пояснюють символи, зачитують ланцюжком)

Саньтьяго –

Манолін –

Туристи –

Море-

Риба –

Акули –

Леви –

Північний вітер –

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

 

  • Мозковий штурм

  • Доведіть, що Старий є «героєм кодексу»

  • Чи можна сказати, що у повісті використовується «принцип айсбергу»?

  • Мої емоції

  • Чи викликає у вас Старий жаль?

  • Чи був він щасливий?

  • Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

 

VI. Домашнє завдання

Читати повість «Тисяча журавлів».

VII. Підсумки уроку

Коли Хемінгуей довідався, що йому за повість "Старий і море" присуджено Нобелівську премію, він, сміючись, розповідав своїм друзям: "Довгі роки я працював над романом "Через річку в затінку дерев", який одностайно відхилила критика. Тоді я вирішив до кінця своїх днів не писати більше жодного рядка. Та через кілька років, коли в кишені не залишилося жодного цента, я швидко написав невеличку повість "Старий і море". Відтоді я питаю себе:
"Чи не є нестача грошей найкращим джерелом натхнення для письменника?"

 

 

Повість «Старий і море» на перший погляд, може здатися дуже простою, однак, попри невеликий об'єм, дуже містка, її визначають як філософську притчу. Проста, невибаглива історія старого рибалки Сант'яго стає узагальненою історією складного шляху людини на землі, яка кожного дня веде нескінченну боротьбу за існування, поєднуючи її з намаганням жити у злагоді з навколишнім світом.

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури | Додав: uthitel (02.04.2018)
Переглядів: 605 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]