Тема. «Простота, що народжена великим майстром». Iсiкава Такубоку. Життєвий i творчий шлях митця

Тема. «Простота, що народжена великим майстром». Iсiкава Такубоку. Життєвий i творчий шлях митця. Поєднання в жанрі танки картин реального буття та особистих асоцiацiй поета.

Мета: зацікавити учнів особистістю японського поета Iсiкава Такубоку; показати особливості його творчості; ознайомити школярів iз поняттям «танка»; розвивати логічне мислення, уяву, iнтуїцiю; навчати аналізувати, робити висновки; виховувати почуття прекрасного, любові до природи, навколишнього світу, душі людини.

Обладнання портрет поета; iлюстрацiї, фотографії, слайди з краєвидами Японії; тексти творiв Такубоку у перекладi О. Туркова; словник літературознавчих термiнiв.

 

Яка смішна і печальна життя мого дорога.

Ісікава Такубоку

Хід уроку

  1. Організація навчальної діяльності.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Етап орієнтації

- Згадайте, які риси є характерними для японської культури. (Тонке відчуття прекрасного, тісний зв’язок iз природою, уміння бачити незвичайне у звичайному, філософське осмислення буття)

— Із творчістю якого японського поста ви вже ознайомилися? (Мацуо Басьо)

— Який слід в історії японської літератури залишив цей поет? (Поет ХУII ст.. Мацуо Басьо здійснив переворот в японській поезії, він — творець хоку. Відомий як неперевершений майстер пейзажної лірики, що вирізняється глибоким психологізмом.)

— Дайте визначення хоку.

    • Вступне слово

Неповторна й загадкова країна Ямато (давня назва Японії, що означає «шлях

гір») подарувала свiтовi дивовижних людей - поетів, які радіють з того, на що

iншіi, можливо, не звертають уваги.

В Япоiї поезiя завжди була одним iз найулюбленіших видів народного мистецтва. Кожна освічена людина, на думку японців, повинна володіти майстерністю складати вiршi. Японці дуже люблять свою поезію й досконало знають її. У них навіть є гра «Утагарута». У ній використовуються карти з віршами, які не мають закінчення. Виграє той, хто правильно добере з усього розмаїття карток.

  • Літературна гра «Утагарута».

 

Росинки крап – крап.

Може, спробувати ними…

Та навкруги ж – фіалки.

Вийшов на гірську стежину –

І так приємно защеміло в грудях..

Навіть ранкова зоря.

Під час цвітіння сакури

Горам краси не додасть…

Змити бруд зі світу.

 

  • Хто являється автором цих поетичних рядків ?

 

  1. Етап визначення мети.
    • Слово вчителя.

 

 

  1. Етап проектування.
  2. Етап організації і виконання плану роботи.
    • Розповідь про Ісікава Такубоку.
    • Робота з теорією.

Танка – (дослівно «коротка пісня») – лірична мініатюра, складається з чергування п’яти - і семирядкових неримованих рядків ( 5 + 7 + 5 + 7 + 7). Найчастіше на філософську та інтимну тематику.

 

  • Робота з таблицею «Історія розвитку жанру танка»
    • Поради до читання танка.
  1. Танка не можна читати швидко.
  2. Замислюйся над кожним словом.
  3. Залучай до «роботи» своє асоціативне мислення й уяву.
  4. Визначай смисл кожного образу.
  5. Пам’ятай, що поет не декламує, а розмовляє з читачем.
    • Читання танка.
    • Бесіда на сприйняття прочитаного.
  • Про які події із життя поета йдеться у віршах ?
  • Які почуття виражені у цих поезіях ?
  • Яким поет хоче бачити світ ?
  • Які асоціації викликають у вас прочитані рядки?
  • Виразне читання учителем танки.

У Східному морі,

На острівці,,

На прибережнім білім піску

Я, не витираючи сліз,

Бавлюся з крабеням.

  • Бесіда за змістом вірша.
  • Як ви розумієте зміст танка ?
  • Який настрій танка ?
  • Яка картина постає перед вами ?
  • Коментар учителя.

Ця танка стала в Японії народною піснею. Саме її викарбовано на камені, що стоїть на могилі поета. Пісня перекладена багатьма мовами світу.

  1. Етап контрольно – оцінювальний.
    • «Коло ідей.»

Визначити теми поезій танку.

  • Вправа «Подібність і різниця»

Знайти схожі та відмінні риси в танка та хоку.

    • «Пласт»
  • до теми уроку «Простота, що народжена великим майстром». Погоджуєтесь ви з цим твердженням чи ні, за методом «Пласт» висловіть власні судження.

“Пласт”. Учнi складають відповідь на поставлене запитання за поданим початком.
1. Я думаю

2. Тому що...
3. Наприклад...
4. Отже…

 

  1. Підсумок уроку.
  2. Домашнє завдання.

Вивчити 3 танка напам’ять із коментарем.

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури | Додав: uthitel (29.12.2018)
Переглядів: 294 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]