Тема. Головний закон джунглів і світ людей в повісті-казці Р. Кіплінга "Мауглі".

Тема. Головний закон джунглів і світ людей в повісті-казці Р. Кіплінга "Мауглі".

Мета: з'ясувати сенс протиставлення світу звірів і світу людей у творі; поглиблювати навички аналізу художнього тексту; розвивати навички узагальнення прочитаного, виразного чи­тання, логічного мислення; виховувати позитивні моральні якості учнів.

Обладнання: текст казки Дж. Р. Кіплінґа «Мауглі»; словники літературознавчих термінів.

 

Джунглів Закони одвічні й нетлінні..,

Дж. Р. Кіплінґ''

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

 

  1. Бесіда. Гра "Хто цей герой?"

- "Недарма мати прозвала його Ленгрі (Кульгавим)". (Шер-Хан.)

- "Для такої нікчемної особи, як я, всяка обгризена кістка - вже справжній бенкет". (Шакал Табакі.)

- "А це я, Ракша (Сатана), відповідаю тобі! Людське дитинча моє". (Мати Вовчиця.)

- "За своєї молодості він двічі потрапляв у ворожу пастку, а одного разу його жорстоко побили і кинули, вважаючи вже мертвим". (Акела.)

- "Чорна тінь упала посеред кола... Вся чорна, як сажа, але з чудовими плямами на хутрі, які вилискували у світлі місяця, мов намальовані". (Пан­тера Багіра.)

- "Мав право блукати скрізь, де йому заманеться, бо він їв лише горіхи, коріння і мед". (Балу.)

- Лазив по деревах майже так само добре, як плавав, а плавав майже так само добре, як бігав". (Мауглі.)

- "Вони нічого не пам'ятають. Вони чваняться, верзуть дурниці і дума­ють, що вони велике плем'я, покликане зробити великі діла в Джунглях". (Мавпи.)

- Він "то шугав, то погойдувався на крилах і оглядав Джунглі, шукаючи падла". (Шуліка Чіль.)

- "У нього завжди повно-повнісінько різних історій, які він чув лише краєм вуха і до того ж дуже погано переказує". (Дикобраз Сагі.)

- Він "лежав на гарячому прискалку, вигріваючись на південному сонці й милуючись своєю чудовою новою шкірою, бо останні десять днів він провів на самоті, міняючи шкіру, і тепер мав справді розкішний вигляд". (Пітон Каа.)

2. Вікторина "Чи уважними ви були читачами"? (Учні закінчують речен­ня.)

- Ім'я Матері Вовчиці... (Ракша.)

-Тигра звали... (Шер-Хан.) .

-Мати прозвала його... (Ленгрі.)

-Ленгрі означає... (Кульгавий.)

- Шакала звати... (Табакі.)

- Мауглі з "вовчої" мови означає... (Жабеня.)

-Учителя Мауглі звати... (Балу.)

- Балу - це великий бурий... (ведмідь.)

- Про викрадення Мауглі мавпами сповіщає... (шуліка Чіль.)

- Лігво мавп знаходилося в... (Холодних Печерах.)

- Владичне Слово Джунглів до звірів і птахів звучить... ("Ми однієї крові-ти і я".)

- Великого пітона Джунглів звати... (Каа.)

- Ватажка Вовчої Зграї звати... (Акела.)

- Акела з "вовчої" мови означає... (Самотній Вовк.)

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

 

- Що таке Джунглі? Як ви розумієте це слово? (Джунглі - важкопрохідні деревно-чагарникові хащі, перевиті ліанами. Поширені в місцевостях з воло­гим тропічним кліматом і заболоченими ґрунтами.)

- З ким із мешканців Джунглів ви зустрілися на сторінках твору?

- Що ви дізналися про цих звірів?

- На кого схожі звірі в джунглях?

- Як називаються правила, за якими вони живуть?

 

 

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Як відомо, усі герої казки «Мауглі» живуть за законами джунглів. Звірі завжди дотримуються їх, якими б суворими вони не були. Пору­шення законів вважається ганебним вчинком і засуджується жителями джунглів.

  1. Бесіда. 1) Назвіть найголовніші закони джунглів.

• Закон Джунглів завжди чимось обумовлений.

• Закон дозволяє звірам полювати на людину тільки тоді, коли вони вчать своїх дітей убивати. Але і тоді не можна убивати людину в тих місцях, де полює зграя. \

Кожен звір, який обзавівся сім'єю, може покинути свою зграю.

• Кожен звір має привести своїх дітей на Раду Зграї, щоб по­казати їх іншим.

• Ніхто не має права убивати звірят. І

• Усі джунглі твої. Ти можеш полювати дичину, яка тобі під силу, але ти не маєш права чіпати ніяку скотину, ні молоду, ні стару.

• Віддай частину їжі кволому. ,

• У лігві — володарка Мати, право печери — за Батьком.

• Слово вожака — закон для всіх.

 

2) Який із законів, на вашу думку, є найголовнішим? («Ми з то­бою — однієї крові».)

3) Як ви його розумієте? (Цей закон говорить про те, що всі в при­роді рівні, тому мають допомагати один одному, піклуватися, а не ворогувати.)

4) Чи всі жителі джунглів дотримувалися законів? (В основному, всі. Лише тигр Шер-Хан весь час їх порушував.)

 

  • Проблемні запитання.
  1. Як ви гадаєте, чи можна сказати, що закони джунглів були гу­манними?
  • Переказ оповідань про Мауглі

 

  • Перегляд мультфільму «Мауглі»

 

1) Чи бачили ви екранізацію казки або мультфільм про Мауглі?

2) Яке ваше враження від них? 3) Що є спільного між книгою та екранізацією? Чи є відмінності?

 

6. Слово вчителя.

На жаль, світ людей зовсім інший. Тут є підлість, зрада, жорстокість, насильство. Люди часто вбивають звірів і птахів зовсім не тому, що го­лодні, а просто заради забави. Іноді вони навіть вбивають одне одного. Розум, здоровий глузд, справедливість часто відсутні в людському су­спільстві. І це жахливо.

 

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

2. Складання сенкану до образів звірів.

Кожен член групи може за 5-7 хвилин скласти свій сенкан, після чо­го на основі індивідуальних складається сенкан групи. Сенкан складає­мо за традиційною схемою:

Іменник (тема)

Прикметник_1 Прикметник_2

Дієслово_1 Дієслово_2 Дієслово_3

Авторське ставлення (вислів з чотирьох слів)

Синонім до теми

 

2. Заключне слово вчителя.

У казці «Мауглі» Дж. Р. Кіплінґ використав протиставлення (антите­зу). Цей прийом допомагає йому розкрити сутність протиріч, які виника­ють між світом людей і світом звірів. Своїм твором автор змушує людину замислитися над власним життям, вчинками, їх наслідками. Письменник неначе закликає людство уважніше придивитися до мудрої матінки-Природи, повчитися у неї. Адже «Номо саріенс» теж є її часткою.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до письмової роботи.(Дібрати цитати до образів звірів)

 

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури | Додав: uthitel (29.12.2018)
Переглядів: 417 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]