ТЕМА: Монгольські завоювання. (7 клас)

ТЕМА: Монгольські завоювання. (7 клас)

МЕТА: вияснити, як виникла монгольська держава і як відбувалося завоювання монголами сусідніх народів; формувати вміння визначати хронологічні межі подій, складати хронологічну таблицю, розвивати логічне мислення та мовлення; сприяти формуванню в учнів зацікавленого ставлення до подій світової історії.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: нойони, арати, нукери, курултай, чингісиди.

ОСНОВНІ ДАТИ: 1206-проголошення Темучжина „Царем всесвіту”, 1241-вторгнення монголів до Центральної Європи.

ХІД УРОКУ:

1.Організація навчальної діяльності.

2. Перевірка домашнього завдання.

  1. Назвати роки місіонерської діяльності Кирила і Мефодія .
  2. Коли відбувалась зустріч у Каноссі папи Григорія YII і імперія Генріха YI ?
  3. Рік підписання Великої Хартії вольності.
  4. Перше зібрання Генеральних штатів у Франції.
  5. Виступи папи Урбана II на соборі в Клермоні, заклик до хрестового походу.
  6. Перша літописна згадка про Москву.
  7. Виникнення Англійського парламенту.
  8. Кінець хрестових походів.
  9. Правління Людовіка Святого.
  10. Поділ християнської церкви на Західну і Східну.
  11. Роки правління Річарда Левове серце.
  12. Перший хрестовий похід.

3.Етап орієнтації,

Спираючись на власні знання, пригадайте, хто такі кочівники і виясніть їх роль у розвитку світової історії.

4.Етап визначення мети.

З давніх часів у світовій історії відбувалось переселення кочівників, які вирушали на завоювання сусідніх держав. Проте жодне з них не можна порівняти з тим ураганом, який пронісся у XIII ст.. від східних околиць Азіїдо Центральної Європи. У результаті цього було створено найбільшу імперію, що простяглася від Китаю до України. „ У небі єдине сонце, - промовляв її засновник Чінгісхан, - на землі єдиний правитель”.

  • Про яку імперію, на вашу думку, сьогодні йтиме мова ?
  • Внаслідок чого виникають імперії?
  • Сформулюйте тепер тему нашого уроку.

(запис теми)

  • Що ви чекаєте від цього уроку?
  • Що дасть вам вивчення цієї теми?

5.Етап проектування,

Опанувати тему нашого у року нам допоможуть історики – хроністи та історики – консультанти, які мали випереджальне завдання, чекає нас робота в групах, робота зі схемами та хронологічними таблицями.

6.Етап організації виконання плану роботи.

  • Розповідь вчителя:

У XII ст. степи на північ від Великого Китайського муру до самого Байкалу заселяли численні кочові племена, які займалися скотарством, Поступово виділились племена монголів, котрі підкорили інших кочівників. Частина монголів жила в лісах, займаючись полюванням і рибальством. А скотарі кочували від пасовиська до пасовиська і жили в повстяних розбірних юртах.

Європейці часто називали монголів „татарами”, за назвою одного з племен, яке підкорили монголи.

 

  • Цікаво знати.

Із раннього дитинства все життя монголів було пов'язано з кіньми. Один з мандрівників, котрий побував у монголів, писав, що вони „народжуються і виростають у сідлі та на коні; вони самі собою вчаться битися, тому що все життя їхнє проходить на полюванні”. Кінь для монголів був не лише засобом пересування, а й вірним другом на полюванні чи війн. Коні давали кочовикам м'ясо, шкіру та молоко.

  • Робота з історичним документом.

Перед учнями завдання : Визначити особливості господарства і побуту монголів.

(учні читають документ „Із подорожі у східні краї Гільома де Рубука” . Історія середніх віків. 7 кл. О. Карліна.)

  • Робота з підручником:

Опрацювати фрагмент підручника і визначити риси соціального устрою монгольських племен і особливості їх об'єднання під владою Чингізхана.

  1. Що таке курені?
  1. Як називали монгольських вождів?
  2. Хто такі „арати” і „нукери” ?
  3. Якими були вірування монгольських племен?
      • Розповідь вчителя про Чингізхана.

Майбутній великий хан монголів народився між 1155 і 1167 р. У стародавній легенді про народження Темучжина говориться, що він був сином голубого вовка і дикої лані. У дійсності його батьком був вовк і дикої лані. У дійсності його батько був вождь одного з могутніх родів південних монголів. Батька майбутнього великого хана, коли хлопчику не виповнилося восьми років. Очолюване батьком об'єднання монголів розпалося. Коли Темучжин підріс, він зібрав дружину і приступив до відновлення влади батька. У драматичній боротьбі він неодноразово опинявся на крок від загибелі. Проте зумів об'єднати більшість монголів. Його вважали підступним і безжалісним, для досягнення мети міг використовувати будь-які засоби. Так, Темучжин не зупинився навіть перед вбивством брата, якого запідозрив у змові. У 1206 р. на курултаї (зібранні ) вождів племен, які визнали його владу, Темучжина проголосили Чингіс Каганом. („Царем Всесвіту”). Так була заснована монгольська держава.

Помер Чингізхан 1227 року в Китаї, звідки його тіло з почестями перевезли до Монголії. Місце його поховання трималось у великій таємниці й тому невідоме і сьогодні. Використання сучасних детекторів, використання на гелікоптерах радарів й навіть знімки, зроблені супутниками з космосу, ніяких результатів не дали.

  • Гра „Виправ помилку”

(учням даються картки із текстами в яких є помилки)

 

Картка № 1

„Виправ помилку”

Майбутній великий хан монголів Темучжин народився в 1155 році, У стародавній легенді говориться, що він був сином чорного вовка і дикої лані. У дійсності його батько був одним із вождів. Згодом батька вбили і Темучжин став правити монголами. Був дуже добрим зі своїм братом. У 1206 р. на зібранні генеральних штатів визнали його владу і проголосили Чингіс Каганом („Царем неба”). Помер у 1227 році. Тіло було перевезено до Китаю і поховано в зіккураті.

 

 

  • Робота з ЛСК

Підкоривши собі більшість монголів, Чінгісхан здійснив ряд перетворень, що зміцнили його владу, а згодом сприяли успіхам у завойовницьких походах. Зокрема, було запроваджено десяткову систему організації суспільства і армії. (пояснення ведеться за ЛСК) Усе доросле населення поділяється на тумени (10 тис. Осіб), тисячі, сотні і десятки.

Десяток – це одна монгольська родина. На чолі кожного об'єднання стояли командири, які призначались із кращих воїнів. Було чітке підпорядкування нижчого вищому. Якщо хоча б один із десятку тікав з поля бою або зраджував свого хана, то покаранню підлягав увесь десяток і т. д.

Организационная диаграмма                 

  • Робота в групах:
  • опрацьовують матеріал підручника за завданнями, а потім при обговоренні завдань кожна група повідомляє дати і складається хронологічна таблиця. 1 група
  1. Яка країна була завойована першою і коли це сталося?
  2. Коли розпочалось завоювання Середньої Азії?
  3. Хто вийшов переможцем і як це сталося?
  4. Як вели себе монголи на завойованих територіях.

2 група

  1. В якому році було захоплено Корею?
  2. Хто очолив похід на Русь і коли це сталося?
  3. Які князівства було захоплено?
  4. В якому році монголи здобули Київ?

3 група

  1. Коли монгольські війська завдали поразки польським військам?
  2. Хто став наступним на їхньому шляху і коли це сталося?
  3. Якою була реакція західних королів на ці події?
  • Робота з картою:

 

У середині XIII ст. монгольське військо рушило на завоювання Іраку, Ірану та Близького Сходу, У 1258 році монголи здобули Багдад і знищили місто. Як

уже говорилось, монголи утворили величезну імперію від східних околиць Азії до Центральної Європи.

(демонстрація карти в атласі і пояснення по ній)

- Чому монголи не перетворили Русь на частину своєї держави, а лише збирали з неї свою данину?

- В середині XIII ст. Монгольська держава розпалась на 4 напівзалежні держави – улуси. Відкрийте атласи і знайдіть їх на карті.

  • Робота з ЛСК „Наслідки монгольських завоювань”

                           

- Якими були наслідки монгольських завоювань?

- Звірте свої припущення з висновками на схемі.

Организационная диаграмма

7.Етап контрольно-оцінювальний.

1. За опорними словами відтворіть основні моменти уроку.

Картка № 2

„Моя опора”

Кочівники, Чингісхана, монголи, завоювання, армія, 1211 рік, Китай, Середня Азія, Русь, жорстокість. Дисципліна, Київ, 1240 рік, улуси, ярлик.

 

 

2. Рефлексія „Сьогодні на уроці.....”

(учні вибирають питання і дають на них відповіді)

  • Найбільш важливо з того, зо сьогодні мною було вивчено…
  • Єдине, що мене тепер дивує…
  • Раніше я думав (ла), що …….. , а тепер вірю, що…
  • Сьогоднішня тема пов'язана з моїм досвідом тим, що…

 

  • Я хотів (ла) б більше почути про….

 

 

  • З того, що ми сьогодні вивчили, мені справді допомогло….

8.Домашнє завдання.

  1. Читати § 14.
  2. Подумати, якби монголи не повернули у 1242 році на батьківщину, а

продовжили похід на Захід. Які б це мало наслідки?

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії | Додав: uthitel (24.12.2018)
Переглядів: 319 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]