Тема: Київська Русь за наступників Ярослава Мудрого. Володимир Мономах. ( 7 клас)

Тема: Київська Русь за наступників Ярослава Мудрого. Володимир Мономах. ( 7 клас)

Мета: Ознайомити учнів з особливостями періоду історії Київської Русі за правління синів Ярослава Мудрого та онука Володимира Мономаха, сформувати уявлення про міжусобні війни між Ярославичами та про кочівників-половців, вияснити значення боротьби з ними; розвивати вміння аналізувати історичні факти та події, вдосконалювати навички роботи з підручником та історичними текстами; виховувати інтерес до історії Київської держави.

Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок,

Вид заняття: лабораторна робота.

Обладнання: підручник, історичні тексти, дидактичні картки, ЛСК.

ХІД УРОКУ:

1.Організація навчальної діяльності.

2. Перевірка домашнього завдання.

Фронтальна бесіда:

  1. Чому саме Ярослав Володимирович вийшов переможцем у міжусобній війні по смерті свого батька?
  2. Схарактеризуйте заходи, яких ужив Ярослав для зміцнення свого становища на Київському престолі?
  3. Розкрийте роль та значення діяльності князя у боротьбі з кочівниками.
  4. Чому серед інших князів саме Ярослав здобув Ймення Мудрого?
  5. Знайдіть помилку у свідченні іноземця. Відвідуючи Київ у 1594 році, Еріх Лясота, посол німецький до запорожців, у своєму щоденнику занотував: „Київ з давніх давен був славною столицею. Він оздоблений церквами і будівлями. Поміж церквами київськими була прекрасна церква святої Софії, й збудовано її князем Володимиром”.
  6. Вставте пропущене : М. Грушевський, змальовуючи історичний портрет князя Ярослава Мудрого, пише: „Крім св. Софії Ярослав Збудував у Києві церкву ____, монастир _______, розширив Київ з західної сторони і поставив так звані _________ ворота.
  7. Чому Ярослава Мудрого називають „тестем Європи”?
  8. В якому році було створено звід законів „Руська правда”? Які суспільні зміни було зафіксовано в цьому зводі?
  9. Якими мотивами керувався Ярослав Мудрий, призначаючи митрополитом Русі - України русича, а не грека ?
  10. Який етап переживала Київська держава в роки князювання Ярослава Мудрого ? Вкажіть хронологічні рамки цього етапу.

3.Етап орієнтації,

- Згадайте в якому році помер Ярослав Мудрий ?

- Пригадайте імена синів цього князя?

- Спрогнозуйте долю Київської Русі після смерті Ярослава Мудрого, виходячи з того , що синів було багато, а вся Європа у цей час перебувала в стоні політичної роздробленості?

4.Етап визначення мети.

Ярослав Мудрий по собі залишив синів. Як справились вони з нелегким завданням правити державою, чи вистачило в них мудрості продовжити справу батькову, чи здатні вони були відмовитись від особистих інтересів заради державних справ. Про це ви дізнаєтесь під час уроку.

( запис теми уроку)

5.Єтап проектування,

Урок наш пройде у вигляді лабораторної роботи, тобто ми сьогодні опрацюємо сторінки підручника та історичні документи, самостійно зробимо деякі висновки.

6.Етап організації виконання плану роботи.

 

  • Робота з історичним джерелом.

- Опрацюйте текст „Літопису Руського” і визначте, який принцип престолонаслідування встановив Ярослав Мудрий ? (Р. Лях. Н. Темірова. Історія України. 7 кл. Ст.. 173.)

- Виразіть цей принцип через схематичне зображення.

  • отримують макети схеми і заповнюють її)

- З якою метою було встановлено саме такий принцип ?

- Користуючись текстом даного літопису, з'єднайте стрілками на картках імена синів з назвами земель, які їм належали.

Картка № 1

Ізяслав Смоленськ

Святослав Переяслав

Всеволод Чернігів

  • Київ

В'ячеслав Володимир

 

 

  • Робота над формуванням історичних понять.

- Пригадайте історію стародавнього Риму і скажіть, що таке тріумвірат ?

- Порівняйте правильність своїх відповідей із визначенням на картці № 2

 

 

Картка № 2

ТРІУМВІРАТ – спільне правління трьох найвищих осіб.

 

 

Отже, можна зробити висновок, що за часів Ярославичів на Русі було встановлено тріумвірат. Проте, таке положення речей довго не тривало і через 15 років ситуація почала змінюватись ?

  • Розповідь вчителя.

(правління Ярославичів та половецькі набіги)

  • Робота з документом.

Про небезпеку половецьких набігів ми дізнаємось із літописів.

  • Ознайомтесь з текстом такого літопису і визначте, які причини привели руських князів до поразки?
  • Групова робота ( за тестом підручника)

Для успішної боротьби з половцями треба було об'єднати зусилля багатьох князівств. Для цього було вирішено зібрати у Любечі під Києвом князівський з'їзд у 1097 році.

Про хід з'їзду і про боротьбу з половцями ви дізнаєтесь після роботи в групах.

1 група :

1. Знайдіть відповідний опис цього з'їзду і повідомте про його результати.

2. Підтвердіть свою думку цитатою з літописного документу. (ст.173. вищезгаданого підручника)

 

2 група :

1. На чиїй стороні були переваги ?

2. Хто очолив руські війська 7

3 група :

1. Яких заходів було вжито для оборони від половців ?

2. Яке значення цього з'їзду ?

  • Цікава довідка :

 

Організатором і активним учасником боротьби з половцями став Володимир Мономах. Про його діяльність розкажуть історики – консультанти у рубриці „Цікава довідка”, які мали випереджальне завдання. Слухайте уважно, бо вам пізніше потрібно буде визначити риси характеру Володимира Мономаха, які так приваблювали його сучасників

1 консультант : Володимир, син князя Всеволода, народився у 1053 р. . Мати його, Марія – гречанка, донька царя візантійського Костянтина IX Мономаха. Тому і назвали князя Володимира Мономахом. Княжич народився в Києві, але вже через рік князь Всеволод з сім'єю переїхав до Переяслава. У цьому невеликому місті пройшли дитячі роки Володимира. Він змалку мав хист до військової справи, тому вже в 15 років брав участь і першій битві Русі з половцями 1068 р. Володимир став „мечем” в руках свого батька, оскільки Всеволод не любив воювати, а любив читати книги, знав 5 іноземних мов. У 22 роки, князюючи в Смоленську, Володимир Мономах одружився з англійською принцесою Гітою.

2 консультант : У 1078 р. після смерті Ізяслава Володимировича Київським князем став Всеволод. Він посадив на Чернігівський стіл Володимира, який і княжив в Чернігові до 1093 року, до смерті батька. Майже щорічно він організовував походи проти половців. Пізніше, через конфлікт з двоюрідним братом Олегом, князем Тмутараканським, залишив Чернігів і пішов у Переяслав, де пробув до 1113 р. Здобув славу здібного воїна і полководця у боротьбі з половцями. З кожним роком зростав його авторитет..

  • Робота з історичним джерелом.

Все це принесло князеві славу оборонця Руської землі і стало головною заслугою Володимира Мономаха перед державою, її народом. З кожним роком зростав авторитет князя. Саме тому його і запросили на княжий престол в до Києва. Про ці події нам розказує літопис.

„Ранком в 17-й день 1113 року кияни зібрали раду і послали до Володимира Мономаха з проханням : „Іди, князю, на стіл батьківський і дідівський.... А коли не прийдеш, то знай, що багато зла станеться, не тільки Путятин двір, чи соцький, чи жидів пограбують, а ще на невістку твою нападуть, і на бояр, і на монастирі”. Почув це Володимир і пішов до Києва. Зустріли його з величезними почестями. Сів на столі отця свого і дідів своїх, і всі люди були раді, і смута вляглась.”

  • Робота в зошитах

- Судячи з цікавої довідки та історичного джерела, визначте і запишіть в зошити, якими особистими рисами був наділений Володимир Мономах.

  • Слово вчителя.

Мономах вніс зміни й доповнення до „Правди Ярославичів”. Зокрема, дозволив закупам подавати скарги на своїх панів. Великий князь обмежив сваволю лихварів. Рішуче відстоявши кордони від зазіхань інших князів. Мономах у своїх руках зосередив три чверті Руських земель. Як і його попередник, мав династичні зв'язки з правителями європейських держав : був одружений з дочкою англійського короля, сину Мстиславу висватав шведську принцесу.

  • В чому прогресивність цих заходів ?

 

  • Знайомство з історичним документом „Повчанням дітям”

Наприкінці князювання Володимир спробував оцінити свою політичну діяльність, бажаючи передати власний досвід нащадкам. Результатом його міркувань стало „Повчання дітям” . Ознайомимось з основними тезами цього документу і пояснимо, в чому важливість цього повчання.

 

Картка № 3 „Повчання дітям”

  • Нехай вас не застане сонце в ліжку. А вставши рано, не лінуватись, а братись до праці.
  • Що умієте добре, того не забувайте, а чого не вмієте. Того навчайтесь. Лінощі – це мати усього поганого. Самостійно, не покладаючись на слуг, дивитись за всім, щоб не посміялись люди над домом вашим і вашим обідом.
  • Ні пиття, ні їжі не віддавайтесь без міри.
  • Відмовтесь від гордині в думках і серці.
  • Остерігайтесь брехні і пияцтва, адже від них гине душа і тіло.
  • Не можна допускати, щоб сильний губив слабкого.
  • Не можна забувати про вбогого, сироту і вдову.

 

  • Підсумкова розповідь вчителя

Володимир Мономах помер у 1125 році на 73 році життя у зеніті своєї могутності і слави. За словами літописця, Мономах „посвятив Руську землю, мов сонце....., слава пройшла про нього по всіх землях”. Його смерть означала закінчення цієї епохи в історії Київської Русі. Через кілька років по цьому держава втратила цілісність , почався період феодальної роздробленості.

7.Етап контрольно-оцінювальний.

- Узагальнимо вивчене протягом уроку у вигляді логічно – схематичного конспекту.

Ваше завдання : замість запитань записати відповіді . ( схема із запитаннями на дошці, учні в оновленому вигляді заносять її до зошитів)

8.Домашнє завдання.

1. Читати параграф

2.Написати лист Володимиру Мономаху у відповідь на його повчання.

Категорія: Конспекти уроків із історії України | Додав: uthitel (24.12.2018)
Переглядів: 421 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]