Вивчення творчості Генрі Логфелло
06.03.2018, 13:31

ДИТИНСТВО ГАЙАВАТИ

(уривок з поеми «Пісня про Ганавату»)

В тихе літнє надвечір’я,

В день, що вже давно забутий,

Впала з місяця Нокоміс,

Зіркою сяйнула в небі.

Вогким лугом покотилась,

Неземна краса Нокоміс.

Там, серед лілей пахучих.

На м’яких шовкових травах

В тихій Мусконде-долині,

В мерехтінні зір сліпучих,

Стала матір’ю Нокоміс,

Спородила ніжну квітку

Диво крихітку Венону.

І ось, ніби та лілея,

Виросла й розквітла юнка,

Стала гарною, стрункою,

Очі щастям блискотіли, наче зорі.

І Нокоміс не вгавала,

Говорила їй щоразу:

«Стережися, доню, вітру,

Меджеківіса лихого,

Не ходи сама на луки,

Слів його не дослухайся!»

Не послухалась Венона,

Матері не підкорилгсь,

І прилинув Меджеківіс

Тихим вечором на луки,

Шамотів поміж кущами,

Нахиляв до долу віти,

Де знеможена красуня

Між лілей п’янких лежала;

Колихав її до ранку,

Вабив ніжними словами, —

Й породила йому сина

Неземна краса Венона,

Сина пристрасті і смутку.

Так з’явився Гайавата;

А зрадливий Меджеківіс

Кинув матір в час пологів,

І не витримало серце,

Розірвалось од розпуки:

Вмерла юна, залишивши

Внука матері-Нокоміс.

Над далеким Гітчі-Г’юмі,

Верхнім Озером безкраїм,

З юних літ жила Нокоміс.

За хистким вігвамом, поруч

Темний ліс стояв стіною,

Хащі дикі, непролазні;

А внизу аж клекотіло,

Хвилі з вітром гомоніли,

Вигравали проти сонця,

Мов барвисті водограї.

Там у липовій колисці,

Встеленій кугою й мохом,

Оповитій ремінцями,

Внука бавила Нокоміс. [...]

Так поволі Гайавата

Розумів пташину мову,

Норов їх і таємниці, —

Як звивають гнізда влітку,

Де ховаються зимою.

Потім вивчив мову звірів,

Норов їх і таємниці, —

Як бобер будує хижку,

Де хова горішки білка,

Чом прудкіш од вітру олень,

Чом так заєць боязливий.

І хвалько великий Ягу,

Оповідач і мисливець,

Зладив лук для Гайавати,

Лук із ясена гнучкого.

Стріли вирізав із дуба,

Тятиву — з міцної шкіри,

Наконечники — із яшми.

І звернувся до хлопчини:

«Ти іди мерщій до лісу,

Де ховаються олені,

Та вполюй хоча б одного

Із крислатими рогами».

Гордо взявши того лука,

Гайавата вийшов з дому,

І — прямісінько до лісу. [...]

У вільшанику густому

Заховавсь малий мисливець,

Бо побачив пишні роги;

Олень вийшов на стежину.

Засріблився проти сонця;

Гайавата стрепенувся.

Наче той листок вільховий,

Як побачив звіра в хащах.

Миттю ставши на коліно,

Довго цілився із лука;

Та убік метнувся олень,

Скочив, ніби від удару,

Нашорошив довгі вуха;

А стріла, жалка і гостра,

Мов оса, впилася в нього!

Впав той велет на стежину,

Перестало серце битись,

Тільки серце Гайавати

Калатало, тріпотіло,

Як додому ніс він тушу

Круторогого оленя.

Із оленячого хутра

Хлопцю зшила плащ бабуся,

Всіх сусідів поскликала,

Влаштувала щедру учту.

І посходилися люди,

Гучно славили мисливця...

Переклад П. Шарандака

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ. ІНВЕРСІЯ

Слово інверсія в перекладі з латинської мови означає перевертання, перестановка. В літературі інверсією називають непрямий порядок слів у реченні, який створює особливу емоційну виразність мови твору.

В поетичних творах порядок слів часто визначається ритмом. Інверсія створює особливу мелодику віршорядка.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

Готуємося до роботи з текстом

1. Розкажіть, що вам відомо про життя та творчість американського поета Генрі Лонгфелло.

2. Яким чином у поемі «Пісня про Гайавату» відбилося захоплення Лонгфелло історією рідної країни та індіанськими міфами і легендами?

3. Як ви гадаєте, образ Гітчі-Маніто історичний чи міфологічний!

Працюємо над текстом твору

4. Що спонукало Гітчі-Маніто звернутися до індіанських племен?

5. Що символізує Поквана— люлька згоди, яку зробив і запалив Великий Дух?

6. Прочитайте строфу, що починається рядком «Я стомивсь від ваших сварок...» Поясніть, чому ці слова є актуальними й для інших народів.

7. Розкажіть про народження та дитячі роки Гайавати. Які особливі риси були притаманні хлопчикові?

8. Які мрії індіанців відбилися у творі «Пісня про Гайавату»?

Узагальнюємо і підсумовуємо

9. Що є спільного в образах давньогрецького титана Прометея та індіанського верховного бога Гітчі-Маніто?

10. Назвіть історичні та міфологічні джерела образу Гайавати, створеного американським поетом.

11. Які риси втілив індіанський народ в образі головного героя поеми?

Застосовуємо теоретичні поняття

12. Випишіть приклади порівняння до портрета Венони з уривку «Дитинство Гайавати».

13. Знайдіть приклади інверсії у поданих уривках з твору.

14. Назвіть елементи казки в прочитаних уривках.

15. Які традиційні образи присутні в поданих уривках з поеми «Пісня про Гайавату»?

Виконуємо творчі завдання

16. Знаючи складну ситуацію в нашій країні, усно складіть міф про українського героя-миротворця.

17. Запишіть у зошиті риси, якими ви наділите його.

18. Що герой вашого міфу зробить і до чого закличе усіх українців, щоб повернути мир і злагоду на нашу землю?

19. Запишіть короткий зміст складеного вами міфу у зошит.

Люлька Миру (1979)
 
Категорія: Мультимедійні матеріали до уроків зарубіжної літератури 6 клас | Додав: uthitel
Переглядів: 330 | Завантажень: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]