Урок : Вплив особи на становлення тоталітарних та диктаторських режимів. Порівняльна характеристика цих режимів.
21.07.2019, 19:11

Тема : Вплив особи на становлення тоталітарних та диктаторських режимів. Порівняльна характеристика цих режимів.

Мета : узагальнити зміст тоталітаризму, причини його виникнення та особливості, розкрити вплив особистості на розвиток суспільства, розвивати навички порівняння історичних явищ та створення політичних портретів, формувати уміння критично та аргументовано висловлювати власну думку, працювати з таблицями та картографічним матеріалом; виховувати в учнів негативне відношення до людинонависницьких проявів та сприяти формуванню активної життєвої позиції.

Обладнання: учнівські сторінки

ДОДАТОК Учнівська сторінка

 

Хід уроку:

  1. Організація навчальної діяльності.
  2. Перевірка домашнього завдання.

1. Розташуйте події в хронологічній послідовності:

а) створення Комуністичної партії Іспанії; 1920

б) захоплення М. Прімо де Ріверою влади в Барселоні; 13 вересня 1923 р

в) здобуття Народним фронтом перемоги на виборах; 16 лютого 1936 рік

г) встановлення диктатури Ф. Франко; березень 1939 р

д) втеча короля Альфонса XIII за кордон. 14 квітня 1931

  1. Назвіть причини піднесення іспанської економіки в роки Першої світової війни.
  2. Чим було зумовлене прагнення правлячих кіл Іспанії встановити в країні режим "твердої руки" в повоєнний період? Як Прімо де Рівера доступився до влади?
  3. З-поміж системи заходів, перерахованих нижче, визначіть ті, що проводилися під час правління А. Прімо де Рівери:

а) введення загального виборчого права;

б) оголошення стану облоги;

в) проголошення свободи слова та друку;

г) скасування конституції;

д) розпуск кортесів;

е) відокремлення церкви від держави;

є) передача місцевої влади військовим губернаторам;

ж) запровадження корпоративної системи;

з) скликання Національної асамблеї;

й) надання автономії Каталонії;

і) розробка проекту нової Конституції.

  1. Який характер мали події в Іспанії у 1931 році?
  2. Хто очолив уряд Народного фронту?
  3. Який умовний сигнал передали заколотники 18 липня 1936 року?
  4. Творче завдання.
  5. Чому було встановлено диктатуру Ф. Франко?\
  6. Розгадування кросворду.
  1. Етап орієнтації

- Дайте визначення поняттям

 

Фашизм -

Антисемітизм —

Голокостк –

Нацизм -

Расизм -

 

  1. Етап організації і виконання плану роботи
  • Слово вчителя «Загальна характеристика тоталітаризму»

Тоталітаризм — це феномен XX ст. Тоталітаризм (від латинського— весь, цілий, повний) — одна з форм політичного режиму, що характеризується повним (тотальним) контролем держав над усіма сферами життя суспільства і окремо взятої людини: політичного, економічного, соціального і навіть особистого. Усю сутність тоталітарної держави висловив Б. Муссоліні: «Усе для держави, нічого проти держави, нічого поза державою». Тоталітаризм у найбільш завершеному вигляду існував в Італії, Німеччині, СРСР та державах соціалістичного табору. У різних країнах, у різний час тоталітарна мав свої особливості, відповідно до певних ознак кожної країни.

Поняття «тоталітаризм» уперше використав у 1923 р. ліберальний політик Джованні Амендолла, характеризуючи італійський фашизм Згодом термін став вживатися стосовно сталінського режиму в СРСР та гітлерівського в Німеччині.

Феномен тоталітаризму своїм корінням сягає глибини віків, знаходить свою схожість з деспотіями і тираніями давніх часів, з абсолютистськими і авторитарними системами влади. Але лише в XX ст.. в умовах кризи класичної ліберальної ідеї, при переході до розвийнутого індустріального суспільства і соціальної демократії стає тим ті пом жорсткої диктатури, яка спирається на масові рухи, і пронизані унітарною ідеологією

Закінчується XX ст., а тоталітарні режими все ще існують. По-різному називають себе ті чи інші країни, але суть тоталітаризму від цього не змінюється. Режим Пол Пота в Кампучії призвів до загибелі сотень тисяч людей. На сьогодні тоталітарні режими збереглися в Лівії, КНДР, Іраку та деяких інших країнах.

Диктатори й керівники авторитарного типу:

Адольф Гітлер (Німеччина) - 12 років;

Клод Дювальє (Гаїті) - 15;

Анастасіо Сомоса (Нікарагуа) - 16;

Аугусто Піночет (Чилі) - 16,5;

Ніколає Чаушеску (Румунія) - 24;

Мао Цзедун (Китай) - 27;

Порфиріо Діас (Мексика) - 31;

Йосип Сталін (СРСР) - 31;

Альфредо Стреснер (Парагвай) - 35;

Кім Ір Сен (Північна Корея) - 49

Саддам Хусейн (Ірак) - 20;

Фідель Кастро (Куба) - 40.

  • Коло думок

- Що стало передумовою виникнення тоталітаризму?

  • Робота з ОК «Передумови виникнення тоталітаризму»

— Утвердження індустріального суспільства. Поява технологій масового виробництва. Поява механізмів державного регулювання економікою. Стандартизація всіх сторін життя. «Масова культура»

— Залучення наприкінці XIX — на початку XX ст. до політичногоо життя широких верств населення після запровадження загального виборчого права і загальної демократизації політичного життя у провідних країнах світу.

— Вихід на політичну арену широких народних мас з низькою політичною культурою, озлобленого соціальною несправедливістю, переважно неграмотного, приводить до появи нових харизматичних лідерів, які вміло маніпулюють масами, прагнуть до одноосібної влади.

— Масові політичні партії і соціальні рухи, об'єднані масовими ідеологіями.

 

  • Самостійна робота з таблицею «Система «Поміч»

- Визначити і записати риси тоталітарних режимів, які ви вже визначили.

 

Це я знаю

Це також потрібно запам’ятати

 

 

 

  • Робота з документами

1 група Документ 1 Хосе Ортеґа-і-Ґассета. З книги «Повстання мас»

«Маса — це безліч людей без особливих переваг. Маса — це середня, рядова людина. Людина маси — це та, що не відчуває у собі ніякого особ­ливого дару або відмінності від усіх..., і притому аніскільки цим не засму­чена, навпаки, щаслива відчувати себе такою, як усі.

Маса тисне на несхоже, особливе, особисте, вибране. Хто виглядає не так, «як усі», хто думає не так, «як усі», той піддається ризику стати ізгоєм.

Людині маси не дано проектувати й планувати, вона завжди пливе за течією. Тому вона нічого не створює...

Під маркою... фашизму в Європі з'являється вперше тип людини, яка не вважає за потрібне виправдовувати свої претензії та вчинки ні перед іншими, ні навіть перед собою; вона просто показує, що вирішила за всяку ціну досягти мети. Ось це є те нове, небувале: право діяти без жодних на те прав»

Завдання

1) Про які ознаки тоталітарного суспільства йдеться в документі?

2) Чому «людина маси» вигідна тоталітарній державі?

3) Яким чином людина з тоталітарного суспільства досягає бажаної мети?

2 група Документ 2 З промови керівника «СС» Генріха Гіммлера

«Живуть інші народи в достатку або здихають від голоду, цікавить ме­не лише тією мірою, наскільки ми потребуємо рабів для підтримки нашої культури... Ми, німці, єдині в світі, хто добре ставиться до тварин. Ми будемо пристойно ставитися й до цих людей — звірів Але було б злочином перед власною кров'ю турбуватися про них й уселяти їм яким-небудь ідеали і тим самим ще більше ускладнювати на­шим дітям і онукам, як поводитися з ними» [48, С. 118]. '

Завдання .

І) Проаналізуйте, у чому полягає суть нацистської теорії «зверхності арійської нації».

2) З'ясуйте, які антилюдяні принципи щодо ненімецького народу засто­совують нацисти.

3 група Документ 11 З промови Беніто Муссоліні

«Я хочу сказати, що ми не посилали б у далекі варварські землі цвіт нашої раси, якби не були впевнені в тому, що він буде під захистом стягу батьківщини. Я хочу також вам сказати, що італійський народ..., який до­буває собі на прожиток з землі наполегливою повсякденною працею, — цей італійський Народ здатен витримати дуже тривалу облогу, особливо коли він впевнений, що його совість чиста та спокійна..., оскільки про­вина лежить на тій самій Європі...

...Народ, який нараховує 44 мільйони не просто людей, а людей, об'єднаних єдиною вірою, не дозволить себе безкарно душити...

Наша держава, впевнена в одностайності та повному схваленні чо­ловіків, жінок та дітей, тобто всього італійського народу, який втілив у собі історію та вічність, буде йти вперед. Це випробування... свідчить про змужніння італійського народу. Це випробування, товариші, з яко­го ми неодмінно вийдемо переможцями. Знадобиться час, але коли бит­ва розпочата, товариші, то думають не про час, а про перемогу» [52, С. 748-749].

Завдання

  1. Які висновки про зовнішньополітичний курс італійських фашистів у 30-х роках можна зробити?

2) Пригадайте, про яку «провину Європи» перед Італією говорить Б. Муссоліні.

3) З'ясуйте, які факти, наведені у промові Б. Муссоліні, свідчать про фа­шизацію країни та відображають специфіку італійського фашизму

 

  • Політичний портрет А. Гітлера

 

  • Робота з документами

Документ З конкурсної роботи Рудольфа Гесса за темою «Якою повинна бути лю­дина, яка знову приведе Німеччину до величі?» про Адольфа Гітлера

«Глибокі знання у всіх сферах державного життя та історії, здатність виносити з цього уроки, віра в чистоту своєї справи та остаточну перемо­гу, нестримна сила волі надають переконаності його запальній промові, яка примушує маси аплодувати йому. Заради порятунку нації він не цу­рається використовувати зброю противника, демагогію, гасла, демон­страції... У нього самого немає нічого спільного з масою, адже він — осо­бистість, як справді велика людина.

Коли цього вимагає потреба, він не зупиняється перед пролиттям крові. Великі питання завжди вирішуються кров'ю та залізом... У нього перед очима єдине і лише єдине — досягнення своєї мети, навіть якщо для цього доводиться шагати по найближчих друзях...»

Завдання

1) Які якості характеру притаманні А. Гітлеру?

2) На підставі яких наведених у документі фактів можна стверджувати, що з приходом до влади А. Гітлера в Німеччині склався «культ особи вождя»?

  1. З'ясуйте, які аналогії з історії Німеччини другої половини XIX ст, можна провести.

Документ Із запису генералу Лібмана про нараду, проведену Адольфом Гітлером з командуванням рейхсверу 3 лютого 1933 року

«Одна мета політики — завоювання політичної влади. На це повинно бути спрямоване все державне керівництво (усі його галузі!).

1. Внутрішня політика.

Цілковита зміна теперішньої внутрішньополітичної ситуації. Не сприйматимуться жодні настрої, які суперечать цілі. Хто не підкоряється, буде зламаний. Привчити молодь та увесь народ до того, що нас зможе врятувати лише боротьба. ...Виховання молоді, посилення військової го­товності усіма засобами. Смертна кара за зраду. Найсуворіше авторитар­не державне управління. Ліквідація ракової хвороби демократії.

2. Зовнішня політика.

Боротьба проти Версаля. Рівноправність у Женеві. Але це марно, до­ки народ не буде перейнятий військовою готовністю. Турбота про союз­ників.

3. Створення вермахту — найважливіша передумова для досягнення мети.

Як поводитися з політичною владою після її завоювання? Можливо, загарбання нового експортного простору; можливо, — це куди краще - загарбання нового життєвого простору на Сході та його безжалісна гер­манізація»

Завдання

  1. Встановіть, якими методами А. Гітлер планує здійснити політичні перетворення в Німеччині.
  2. З'ясуйте суть внутрішньої політика німецьких нацистів.
  3. Дослідіть, яким чином А. Гітлер збирається здійснювати зовнішню політику. Яка її кінцева мета та практичне значення для країни?

 

  • Політичний портрет Муссоліні
  • Робота з документом

Документ Зі спогадів Уїнстона Черчілля про візит до Рима в січні 1927року

«Як і багатьох інших людей, мене зачарувала м'яка та проста манера поведінки синьйора Муссоліні...

Усі бачать, що він ні про що інше не думає, як про тривале благопо­луччя... італійського народу, і що ніякі дрібні інтереси його не цікавлять. Я думаю, що не порушу виявлену мені довіру, якщо скажу, що більша час­тина моїх бесід з синьйором Муссоліні... стосувалась економічного ста­новища італійських трудящих... Я дуже радий був дізнатися та переконати­ся на фактах і цифрах, що з місяця в місяць спостерігається покращення в цій галузі порівняно з попереднім роком.

...Цілком безглуздим є твердження, начебто італійський уряд не спи­рається на народ і не підтримується активно широкими масами.

...Італія показала, що необхідно боротися проти підривних сил (прим, авт. — політичних партій і суперників)... Після цього жодна велика дер­жава вже не опиниться без необхідних засобів захисту проти руйнівної хвороби...»

Завдання

1) З'ясуйте, які засади політичного устрою італійської держави викли­кали жваву підтримку У. Черчілля.

2) Дослідіть, яким чином насправді були реалізовані підходи в «боротьбі проти підривних сил». Чи відповідає це принципам демократії внут­рішньополітичного життя в державі?

  • Політичний портрет Ф. Франко
  • Цікаві думки

- Які думки і почуття викликають такі вислови диктаторів?

 

Ми створимо нове суспільство чистих арійських суперлюдей.

Гітлер А.

"Звичайно єврей - теж людина, але блоха - теж тварина".

Гітлер А.

 

Дивно, я ще ніколи не зустрічав людини, розумнішої за мене.

Муссоліні

  • Робота з документом З книги Іоахіма К. Феста «Гітлер. Біографія»

«Незважаючи на усі відмінності, зокрема екстравертна жвавість Мус­соліні, його неускладнена рефлексією твердість, спонтанність та жит­тєлюбство перебували в явному протиріччі з урочистою скутістю Гітлера, обидва були вельми схожі. Жага до влади, жага величі, жартівливість, хвалькуватий цинізм та театральність манер одного відпо'відали спорід­неним рисам іншого. Муссоліні почував себе старшим та із задоволен­ням, не без протегування давав відчути відоме фашистське першорідство стосовно німця.

...У робочому кабінеті Гітлера в Брунатному будинку стояв важкий бронзовий бюст італійського диктатора...

...Зважаючи на раптове стрімке зростання феномену Гітлера, Мус­соліні хотів тепер творити не лише політику, але й історію... Занепокоєний своїм реноме, Муссоліні став думати про зближення»

Завдання

  1. Встановіть спільні та відмінні риси характеру Б. Муссоліні та А. Гіт­лера.

 

  • Порівняльна характеристика

 

Особа

Дитячі роки

Просування до влади

Особисті якості

Прояви диктаторства

Гітлер

 

 

 

 

Муссоліні

 

 

 

 

Ф. Франко

 

 

 

 

 

  • «Кутки»

Стратегія спрямована на формування вмінь прислухатися до того, що говорять інші, формувати точку зору й відстоювати її у словесній по­леміці.

- Уявити себе з залі судового засідання, якими б фактами ви загнали в куток кожного з диктаторів?

  • Робота з картографічним матеріалом

Завдання:

        • За рахунок яких територій і в яких роках розширились кордони Німеччини у 1933 – 1939 рр.? (А. ст..10)
        • Позначити місця бомбардування італійською авіацією населених пунктів та місця застосування хімічної зброї проти мирного населення. (А. ст..13)
        • Позначити основні центри фашистського заколоту в Іспанії у липні 1936 року. (А.ст.13)
        • Позначити м. Герніка, яке було зруйновано німецькою авіацією.
        • Назвати основні місця бойових дій інтербригад під час громадянської війни в Іспанії.

Запитання: Який висновок можна зробити про тоталітаризм ?

 

  • Складання порівняльної таблиці «Тоталітарні та авторитарні режими».

 

 

 

 

 

 

 

Критерії

 

Назва країни

 

Італія

Італія

 

Німеччина

 

Іспанія

 

Умови виникнення

 

Погіршення екомічного та соціального життя в країні, реваншистські настрої

 

Слабкість Веймарської республіки, економічні та соціальні протиріччя, неспроможність створити коаліцію

 

Нестабільність розвитку Іспанії, невдала політика уряду Народного фронту, який не вжив заходів щодо ізоляції реакції

 

Хронологічні рамки

 

1925-1945

 

1933-1945

 

1939-1975

 

Методи приходу до влади політичних сил (партій)

Парламентським

Парламентським

Громадянська війна

Лідери

 

 

 

 

 

 

 

Політична сфера

 

Союз фашистів

 

НС роб партія Німеччини

 

Іспанська фаланга

 

Економічна сфера

 

Компаративна держава

 

Принцип фюррерства

Компаративна держава

 

Духовно-ідеологічна сфера

 

 

 

Культ дуче

 

Культ фюррера

 

Культ каудильйо

 

 

  • Робота з ОК «Риси тоталітарного режиму»

— Встановлення однопартійної системи і культу вождя (Муссоліні, Сталін, Гітлер та ін.). ,

— Зрощування партійного і державного апарату.

— Створення системи масових громадсько-політичних організацій, які охоплюють всі вікові верстви суспільства (в СРСР — жовтенята, піонери, комсомол, профспілки, комуністична партія).

— Одержавлення економіки. Встановлення повного контролю над виробництвом і розподілом продукції, суспільних благ).

- Нічим не обмежене насильство, диктатура і терор для досягнення цілей. Сила - головний аргумент, а мета виправдовує засоби.

— Мілітаризація економіки.

— Агресивний характер зовнішньої політики.

— Створення образу ворога (справжнього чи міфічного).

— Використання примусової праці.

— Масові репресії, як засіб боротьби з опонентами і як система залякування.

— Ідеологічна обробка населення. Повний контроль над системою освіти, засобами масової інформації тощо.

- Месіанство - віра в життя месії, надлюдини, яка здатна все вирішити.

— Ігнорування прав людини. Людина — є «гвинтик» великого державного механізму.

— Тотальний контроль над духовним життям і творчістю. Прагнення до уніфікації культури, свідомості, моди тощо.

— Опора на власні сили (автархія) тощо.

  • Робота з таблицею «Система «Поміч»

- Доповнити колонку таблиці «Це потрібно запам’ятати»

  • Історичні довідки «Хроніки тоталітаризму»

10 травня 1933г. багато членів нацистської партії, гітлерюгенда і нацистських студентських організацій по всій Німеччині влаштували набіг на публічні і приватні бібліотеки. Нацисти, по заклику Й. Геббельса, вилучали з бібліотек книги єврейських і інших «політично небажаних» авторів. У Берліні ці книги склали на величезну купу напроти університету, на Унтер-дер_Линден, і спалили. У числі тисяч знищених томів були праці Карла Маркса, Эріха Марії Ремарка, Марселя Пруста, Льва Толстого, Джека Лондона і Зігмунда Фрейда. Як тут не пригадати пророчі слова німецького поета XIX століття Генріха Гейне, який одного разу сказав: «Там, де спалюють книги, палитимуть людей». Тільки в центрі Берліна було знищено 20 тисяч книг. Багато учених, діячі науки і мистецтва, включаючи таких відомих, як, наприклад, Нобелівський лауреат Альберт Эйнштейн, вимушені були покинути Німеччину.

  • Коло думок

Який історичний досвід привів Гейне до такого сумного твердження? Чи є зв'язок між долею книг і долями людей?

 

Бажаючи додати антисемітській політиці законодавчий відтінок, Гітлер вирішив зібрати Рейхстаг (парламент) в рамках щорічної зустрічі керівників НСДАП в Нюрнберзі. На цій зустрічі, в листопаді 1935г., Гітлер запропонував ряд нових расистських законів, які увійшли до історії як сумно відомі Нюрнберзькі закони. «Закон про громадянство Рейху», свідчив, що «громадянином Рейху є тільки підданий німецької крові або близької до неї. «Тільки громадянин Рейху має всі політичні права.». «Закон про захист німецької крові і честі», ухвалив, що «шлюби між євреями і громадянами німецької крові або близькій до неї заборонені». Німкам молодше 45 років не дозволялося служити як обслуговуючий персонал в єврейських сім'ях. Порушення цього закону кваліфікувалося як «осквернення крові» і каралося спочатку тільки тюремним висновком, а пізніше каторжними роботами або превентивними арештом і відправкою в концтабір.

«Кришталева ніч» - так був названий погром, що прокотився по Німеччині і Австрії в ніч з 9-го на 10-е листопада 1938 року. Цей погром був представлений як реакція на вбивство третього секретаря посольства Німеччини в Парижі Ернеста фон Ратта. У нього стріляв Гершель Гріншпан, єврей, чиї батьки були примусово виселені в Збоншин. В ході погрому були спалені дотла або повністю розгромлена близько тисячі синагог, підпалені і розграбовані понад вісімсот єврейських магазинів. Осколки шибок, що вистилали землю після погрому, дали йому назву «Кришталевої ночі». В результаті погрому 91-го єврея убили і близько 30 тисяч уклали в концтабір. Після погрому на єврейське населення був накладений штраф у розмірі мільярда марок, і їм ставилося власними силами усунути всі руйнування, заподіяні погромом.

 

Першого серпня 1941 року Умань була зайнята німцями. У місті було більше 15 тисяч євреїв після мобілізації і евакуації. Спогади Ваб Файнгольц

... Вранці 21 вересня 1941 року всіх євреїв збирають на роботу, в процесі роботи вони дізнаються, що частина цих людей погнали яму копати. Більше тисячі людей кидали в льохи, і до ранку всіх вони душили. Інші євреї, що попалися у в'язницю, посиділи до вечора. Увечері пришли глядачі дивитися на цих жалюгідних людей, яких примушували танцювати і співати. Звичайно, не за власним бажанням танцювали євреї: їх примушували, і при цьому ж били, били до смерті. Коли люди просили кулю, їм такого задоволення надати не хотіли, найкраще для розваги було вбивати прикладом. До ранку був наказ жінок з дітьми випустити, а чоловіків вбивати. Декілька днів підряд продовжувався погром, де переважно вбивали чоловіків. Мене зустріла звичайна жінка, яка роздягала, забирала одяг і разом з тим заявила: «Ще одна жидівка, забирайте її, а то із-за них жити неможливо". Сиджу в одному українському будинку, де я ховалася, приходить сусідський хлопчик, синочок поліцая, і розповідає про успіхи своєї матері, скільки речей вона набрала, і при виході він говорить: "Мама дістала собі тільки зимове пальто, але вона говорить, що як тільки ще раз битимуть жидів, вона собі дістане і літнє пальто". Єврейському народу бігти нікуди було і бігти не можна було, кругом нас були німецькі фашисти, а також українська поліція.

  • Робота з атласом
        • Відшукати і назвати концентраційні табори (Атлас ст. 10)
        • Про що свідчить?
          • Історична довідка

(Auschwitz; польськ. - Освенцим)один з найбільших гітлерівських "таборів смерті", створений в Польщі в травні 1940.

  • знаходився в болотистій місцевості у злиття Вісли і її притоки Соли, в 60 км на захід від Кракова. У будовах, куди помістили перших в'язнів спочатку були казарми.У червні 1941 Гіммлер зробив інспекційну поїздку в Аушвіц. По його наказу табір був значно розширений, обладнаний газовими камерами і підвалами для зберігання трупів.З часом табір перетворився в величезну фабрику по знищенню людей. Залізничні склади із смертниками прибували сюди зі всією окупованої Європи: з Угорщини - 400 тис., з Польщі - 250 тис., з Німеччини - 100 тис., з Голландії - 90 тис., із Словаччини - 90 тис., з Греції - 65 тис., з Франції - 11 тис. людина. За різними даними за час існування табору в ньому було знищено від 1 до 4 млн. людей.

 

«Щоб було менше шуму, героїв революції кінчали не із справжньої бойової зброї, а маленькими дрібнокаліберними кульками, якими хлопчиська стріляють по щурах і воронах.
Поряд відкривалися двері в морг, де лежали штабелями трупи вже розстріляних. Ночами ці трупи на вантажівках вивозили за місто, звалювали в загальні могили, як чумну падаль, заливали вапном і засипали могили врівні із землею. Потім таке кладовище оточували колючим дротом і ставили застережні написи: "Небезпека епідемії сибірської виразки! Вхід заборонений!" Так радянська влада винагороджувала тих, хто цю владу створив". Григорій Клімов, аналітик

"У підвалах надзвичайних комендатур і просто в дворах розстрілювали. З пароплавів і барж кидали прямо до Волги. Деяким нещасним прив'язували камені на шию. Деяким в'язали руки і ноги і кидали з борту. У одну ніч з пароплава "Гоголь" було скинуто близько ста вісімдесяти чоловік.
У Архангельську Михайло Кедров, зібравши 1200 офіцерів, садить їх на баржу поблизу Холмогор і потім по ним відкривають вогонь з кулеметів". "Воля Росії", 1920, N 14

"Розстрілювали дітей у присутності батьків і батьків у присутності дітей. Особливо лютував в цьому відношенні Особливий Відділ ВЧК, що знаходився у веденні напівбожевільного Михайла Кедрова. Він присилав з "фронтів" в Бутирки цілими пачками малолітніх "шпигунів" від 8 14лет". Він розстрілював на місці цих малолітніх шпигунів-гімназистів". Сергій Мельгунов, історик

Наприкінці 1933 р. голод на Україні набув велетенських розмірів. Люди в селах їли мишей, щурів і горобців, траву, кісткове борошно і кору дерев. Намагаючись урятуватися, тисячі селян ішли до міст, де скасували ненависні хлібні карточки і можна було купити хліб. Проте сільським жителям хліб не продавали. Дороги, що вели до міст, були блоковані, проте тисячі селян усе ж пробивалися туди, та, не знаходячи порятунку, вмирали прямо на вулицях. Намагаючись врятувати від голодної смерті дітей, селяни везли їх до міст і залишали в установах, лікарнях, на вулицях. Доведені до відчаю, люди їли жаб, трупи коней, що загинули від сапу, вбивали і їли один одного, викопували мертвих і також їли.

Архівні документи і газети свідчать, що в усіх місцевостях України, крім прикордонних, були подвійні обшуки з конфіскацією всіх запасів їжі, заготовлених людьми до нового врожаю. Це було карою за нібито куркульський саботаж хлібозаготівель. Фактично це була дія, свідомо спрямована на фізичне винищення селянства. Смерть косила людей аж до літа 1933 р.

На основі перепису, архівних та зарубіжних відомостей можна припустити, що в нашій країні померло від голоду 5,5-6 млн. чоловік. Трагедія українського народу — наслідок людиноненависницької політики сталінського режиму.

 

  • Демонстрація презентації « Жертви тоталітаризму»
  1. Етап контрольно – оцінювальний.

«Карусель»

Стратегія використовується як підсумок зробленого й зрозумілого учнем чи групою учнів на уроці.

Алгоритм роботи

На чистому аркуші вчитель записує запитання. Кількість аркушів за­лежить від кількості запитань, які вчитель виділяє як найважливіші, що розглядалися на уроці.

1. Назвати, на ваш погляд, найстрашнішу ознаку тоталітаризму.

2. Назвати найстрашніший наслідок тоталітаризму.

3. Назвати один з уроків історії.

  1. Підсумок уроку.

В наш час також можна зустріти заклики до розправи над кавказцями, вихідцями з Середньої Азії і іншими «інородцями» в Росії, антиросійські заклики в Прибалтиці, на Україні і на Кавказі. Правий був мудрий історик і філософ, перший президент Центру “Голокост” М.Я Гефтер, який сказав: «Немає геноциду проти «когось», геноцид завжди проти всіх». Невивчені уроки історії, на жаль, постійно нагадують про себе. Все це примушує нас звертатися до страшних сторінок історії і повторювати: «Ніколи знов!».

 

  1. Домашнє завдання

Повторити вивчене по темі.

Готувати результати роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Проєктні технології | Додав: uthitel
Переглядів: 267 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]