Тема: Листопадова революція 1918 року у Німеччині. Веймарська республіка.
21.07.2019, 19:00

Тема: Листопадова революція 1918 року у Німеччині. Веймарська республіка.

Мета охарактеризувати революційні події в Німеччині в 1918—1919 рр., показати процес становлення і розви­тку Веймарської республіки, розкрити основні тенденції розвитку Німеччини в 1920-тірр. XX ст.; закріпити нави­чки аналізу і зіставлення історичного матеріалу, уміння розглядати історичні явища в конкретно-історичних умо­вах; виховати учнів у дусі патріотизму, національної свідо­мості та гідності.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, учнівські сторінки, мультимедійна презентація, атлас

ДОДАТОК Учнівська сторінка

Хід уроку:

  1. Організація навчальної діяльності.
  2. Перевірка домашнього завдання.

Історична розминка

Історичний диктант

  1. Чому Італію називали «переможеною серед переможців»?
  2. Який період в історії Італії і чому називали «червоним дворіч­чям»?
  3. Коли в Італії з'явився фашистський рух? Хто його очолив?
  4. Коли відбувся «похід на Рим»?
  5. Під час фашистської диктатури Італія була монархією чи рес­публікою?
  6. Корпоративна держава — це...
  7. Автаркія — це...
  8. Державу Ватикан було створено... р. внаслідок…..
  9. Коли Італію було проголошено імперією?
  10. Назвать акти зовнішньої агресії Італії у 1920—1930-ті

 

Для допитливих і уважних

Навести приклади фашизації суспільства на основі заповненої таблиці.

  1. Етап орієнтації

- Які асоціації викликає слово «Німеччина»?

  1. Етап визначення мети.

Оголошення теми, завдань уроку

Проблемне питання Після Листопадової революції створювались сприятливі уимови для демократичного розвитку Німеччини. Доведіть чи спростуйте цю тезу.

 

(Урок супроводжується слайдами презентації)

<

  1. Етап проектування.

На уроці ми будемо працювати з таблицями, в групах. Переглянемо відеосюжети та слайди.

  1. Етап організації і виконання плану роботи
    • Вступне слово
    • Робота з підручником
  • Визначити провідні партії післявоєнної Німеччини.
  • Робота з поняттями

Листопадова революція-широкий народний рух, який розпочався з повстання моряків 3 листопада 1918 р. у місті Кіль.

Рада народних уповноважених – коаліційний уряд, утворений в ході листопадової революції із представників СДНП та НСДПН

Баварська радянська республіка – республіка, яка була утворена відокремлено від Веймарської республіки 7 квітня 1919 р. і проіснувала 2 тижні

Веймарська республіка – Німеччина у період дії Веймарської конституції 1919 -1933 рік

  • Запам’ятай дату

3 листопада 1918р. — початок революції в Німеччині;

9 листопада 1918 р. — повалення монархії та проголо­шення республіки;

січень 1919 р. — збройний виступ комуністів у Берліні;

1919—1933 рр. — Веймарська респу­бліка;

1919 р., серпень - прийняття Ваймарської конституції

квітень—травень 1919р. — Баварська радянська республіка;

1923 р. — заколот нацистів у Баварії, мюнхенський «Пивний путч»

 

  • Робота з ЛСК «Початок, завдання, привід листопадового повстання» (Учнівська сторінка)

 

  • Робота з ОК «Вимоги повстанців» (Учнівська сторінка)

Революційна солдатська рада, яка була створена на початку листо­пада 1918 р. в німецькому місті Кіль, висунула такі вимоги:

— негайне припинення війни;

— зречення Гогенцоллернів;

— скасування надзвичайного стану;

— звільнення заарештованих моряків третьої ескадри;

— звільнення всіх учасників матроських рухів 1917 р., які утри­муються в каторжній в'язниці Целля;

— звільнення всіх політичних в'язнів;

— уведення загального, рівного, таємного виборчого права для чо­ловіків та жінок.

Завдання Які групи вимог ви можете виділити? Дайте оцінку вимогам моряків.

  • Робота з ЛСК «Основні події Листопадової революції» (Слайд 5 -7)

 

  • Коло думок
  • Визначити наслідки революції

Результати і наслідки революції

— Повалення монархії, встановлення республіки.

— Проголошення демократичних прав і свобод. Прийняття конституції.

— Встановлення нетривкого союзу між соціал - демократами і воєнною елітою.

— Вихід Німеччини з війни й підписання Версальського миру.

— Придушення спроби здійснення соціалістичної революції і встановлен­ня радянської влади.

— Розкол в робітничому русі: КПН і СДПН

  • Я так думаю….

Чим події в Німеччині були подібні до російської революції, а чим відріз­нялися?

  • Перегляд відео сюжету
    • Кого було проголошено президентом?
  • Демонстрація слайду з портретом Ебера

< .

    • Робота з ОК «Політика уряду Ебера— Ради народних уповноважених»

— Угода з командуванням німецької армії, про допомогу з її боку в наве­денні порядку в державі, боротьбі з анархією.

— Роззброєння робітничих дружин, вилучення зброї у населення під при­водом завершеності революції.

— Встановлення контактів з країнами Антанти. Відмова від співробітни­цтва з радянською Росією (РНУ відмовилась прийняти 50 вагонів із хлібом від більшовицького уряду).

— Укладення з ініціативи уряду угоди між робітниками і підприємцями колективних договорів про утворення фабрично-заводських комітетів, вста­новлення 8-годинного робочого дня у промисловості.

— Скликання Установчих зборів, прийняття конституції.

  • Робота з документом «Веймарська конституція» (Учнівська сторінка)

Запитання до документа. Доведіть або спростуйте, що Веймарська конституція мала демо­кратичний характер.

Веймарська конституція. 11 серпня 1919 р. (Витяг)

... Стаття 20. Рейхстаг складається з депутатів німецького народу.

Стаття 21. Депутати є представниками всього народу. Вони підкоряються тільки своїй совісті та не зв'язані мандатами.

Стаття 22. Депутати обираються загальною, рівною, прямою й таємною подачею голосів на засадах пропорційного представництва, чоловіками і жі­нками, які досягли 20-річного віку.

Стаття 23. Рейхстаг обирається на чотири роки.

Стаття 41. Президент імперії обирається всім німецьким народом. Може бути обраний кожний німець, якому виповнилося 35 років.

Стаття 43. Президент імперії обирається на сім років. Переобрання мож­ливе.

Стаття 109. Усі німці рівні перед законом. Чоловіки і жінки мають у прин­ципі однакові права і несуть однакові обов'язки. Публічно-правові привілеї та обмеження, зумовлені народженням або станом, підлягають скасуванню.

Стаття 114. Свобода особистості є недоторканною.

Стаття 115. Житло кожного німця є його вільним сховищем. Воно недо­торканне.

Стаття 118. Кожний німець має право в межах загальних законів віль­но висловлювати свої думки усно, у пресі, засобами зображення або інакше, У цьому праві його не повинні стримувати жодні відносини у праці або служ­бі, і ніхто не має права завдавати йому збитків за те, що він користується цим правом. Цензура не допускається.

Стаття 123. Усі німці мають право збиратися мирно та без зброї, не робля­чи попередньої заяви й не питаючи особливого дозволу.

Стаття 124. Усі німці мають право утворювати союзи або спілки в цілях, що не суперечать кримінальним законам. Це право не може наражатися на обмеження заходами примусового характеру.

Стаття 125. Гарантуються свобода й таємниця виборів.

Стаття 153. Власність забезпечується конституцією.

  • Робота із схемою «Політичний устрій Веймарської републіки» < ..

  1. Етап контрольно – оцінювальний.
    • Я так думаю…

Проблемне питання Після Листопадової революції створювались сприятливі умови для демократичного розвитку Німеччини. Доведіть чи спростуйте цю тезу.

    • Гра «Три речення».

Три простих речення про головне на уроці учні можуть записати в зошиті. У цьому випадку зручніше виявити переможця.

 

  1. Підсумок уроку.

— Перша світова війна завершилась поразкою Німеччини, яка ста­ла фатальною для Німецької імперії. У результаті революції у країні було повалено монархію, проголошено республіку. До влади прийшли соціал-демократи, які в союзі з військовими усунули загрозу прихо­ду комуністів до влади в країні, стабілізували становище і прийняли демократичну конституцію. Утверджена республіка отримала назву «Веймарська». Незважаючи на успіхи, складне економічне, політич­не становище у країні залишалось до середини 1920-х рр. Німеччина також перебувала в зовнішньополітичній ізоляції, їй довелось підпи­сати принизливий Версальський договір.

Завдяки планам Дауеса та Юнга вдалось стабілізувати економічне становище і забезпечити економічне зростання, особливо в машино­будуванні, електротехнічній та хімічній промисловості, але економіч­не зростання було нестійким.

Веймарська республіка так і не отримала стабільної політичої підтримки. Із кожним роком зростала популярність тих політичних сил, які були її противниками (комуністи, націоналісти, нацисти тощо). Економічна криза 1930-х рр. відіграла вирішальну роль у па­дінні Веймарської республіки.

В. Черчіль: «...Переможці нав'яза­ли німцям усе те, що було ідеалом, до якого здавна прагли ліберальні країни Заходу... У національному житті німецького народу утворилася зіяюча порожнеча... Ваймарська республіка за усіх її чеснот і досконалостей роз­глядалася як щось нав'язане воро­гом... Порожнеча розкрилася, і через деякий час у цю порожнечу вступив неприборканий маніяк, носій і вираз­ник найзлобніших почуттів, які коли-небудь роз'їдали людське серце, - єфрейтор Гітлер».

(Черчилль У. Вторая мировая война. - Кн.1. - Т. 1-2 /

 

  1. Домашнє завдання

Запитання для дискусії.

  1. Яку роль в історії Німеччини відіграла Веймарська республі­ка?
  2. Чому вона виявилась нежиттєздатною?
Категорія: Проєктні технології | Додав: uthitel
Переглядів: 815 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]